Rok 1912: Armáda si objednala desítky nových letadel. Kdo to zaplatí?
[ téma: 1912, letectvo, letadla, zbrojení, peníze ]Nákupy zbraní pro armádu jsou občas kontroverzním tématem. A pokud se jedná o nákup drahých vojenských letadel, tak bývá situace ještě komplikovanější. Zajímá vás, jak to bylo s pořizováním vojenských letadel pro naše letectvo v roce 1912?
Jedinečná atrakce roku 1930 pro milovníky létání: veřejně přístupný letecký simulátor
[ téma: 1930, simulátor, létání, autosalon, výstava ]Vyzkoušet si řízení letadla je dnes celkem snadné. Více či méně věrných simulátorů letadel je na počítačích, herních konzolích nebo i v nejrůznějších systémech na virtuální realitu s 3D brýlemi velký výběr. Ale vyzkoušet si řízení letadla v roce 1930? Dobový článek vás seznámí s mimořádnou možností, kde si tehdy mohli zájemci o létání něco takového vyzkoušet.
Rok 1928: Letecký instruktor chtěl vytrestat mladého pilota, vše ale nakonec dopadlo úplně jinak
[ téma: 1928, výuka létání, učitel, veselá historika, letecký instruktor, žák, letecká havárie, humor ]Výuka létání je vážná věc, kterou není možné brát na lehkou váhu. To si v roce 1928 uvědomoval i jeden učitel létání, kterému dělal starosti jeden jeho příliš divoký žák. Následující veselá historka vám popíše, jak nečekaně tehdy instruktorův pokus přinutit začínajícího pilota k vážnosti dopadl.
Předpovědi leteckých odborníků z roku 1930: Kdy budeme létat rychlostí 1000 km/h a jak budou taková letadla vypadat?
[ téma: 1930, nadzvukové letadlo, Concorde, létání, letadla, předpovědi, vize, Francie, stíhačka ]S rozvojem letectvím je nerozlučně spjatá snaha „výše a rychleji“. Jeden z cílů této snahy bylo v minulosti překonání rychlosti 1000 km za hodinu. Zajímavé názory leteckých odborníků na dosažení této rychlosti vám přináší článek z roku 1930. Sami si můžete srovnat, v čem měli pravdu. Dnes taková rychlost už není problém, nicméně po krátkém období nadzvukových strojů Concorde a Tupolev Tu-144 je stále vyhrazena jen nejrychlejším vojenským strojům.
Dávné provopočátky létání v Čechách a na Moravě
[ téma: 1909, balón, létání, vzducholodě ]Jméno inženýra Kašpara, jednoho z první českých pilotů a průkopníků létání s letadly, je známé dodnes. Před Janem Kašparem u nás byla ale ještě dlouhá řada dalších odvážných vzduchoplavců, kteří létali s balóny lehčími než vzduch. A právě jejich historii vám přiblíží text z roku 1909.
Jindřich Brouček: Legendární pilot firmy Baťa, který při letecké havárii zahynul spolu s Tomášem Baťou
[ téma: 1932 ]V létání pro firmu Baťa našel zajímavé místo po své dobrodružné vojenské kariéře v časech první světové války. Jaký byl v soukromí Jindřich Brouček, nejoblíbenější pilot Tomáše Bati, se kterým nakonec při letecké havárii tragicky zahynul? To vám prozradí historický článek z roku 1932.
Jak první světová válka změnila svět letadel?
[ téma: 1925, letectví, vývoj, válka, stíhačka ]První světová válka zásadním způsobem urychlila vývoj letadel a z riskantní zábavy pro dobrodruhy udělala vražedný stroj, schopný změnit výsledek bitvy. Více vám o tehdejších letadlech prozradí text z roku 1925 od plukovníka Václava Rypla.
Rok 1925: Co zažívají piloti letadel při nouzovém seskoku padákem?
[ téma: 1925, padák, parašutismus, letec, letadlo, havárie ]Padák je úžasný vynález, který zachránil život tisícům pilotů v nesnázích. Minimálně v jeho začátcích bylo ale použití padáku často spojené s rizikem, že se včas neotevře. Historický článek z roku 1925 vás seznámí s tím, jaké pocity tehdy piloti nouzově vyskakující z letadla s padákem na zádech zažívali.
Inženýr Jan Kašpar nebyl jediný aneb zapomenutá historie našeho letectví
[ téma: 1914, letadla, Aviatická pouť, Pardubice, létání, Jan Kašpar ]Navštívili jste o víkendu Aviatickou pouť v Pardubicích a obdivovali historická letadla i jejich piloty? V tom případě vás jistě bude zajímat text z roku 1914, popisující počátky létání v naší zemi i předpověď letectví do budoucna. Myslíte, že vývoji našeho letectví dnes brání stejná překážka jako v roce 1914?