Rubrika: ŽELEZNICE

Úplné začátky železniční dopravy na našem území: Česká republika má jednu z nejhustějších...
Česká republika má jednu z nejhustějších sítí železničních tratí v Evropě, což nám dnes přináší nejeden problém. Víte ale, jak to všechno začalo? Historický článek z roku 1931 vás seznámí s tím, jak kdysi fungovala koněspřežka do Lán a kdy na ní byly koně vyměněny za parní lokomotivu.
Rok 1927: Novinka, které zlepší bezpečnost na železnici: Bezpečnosti na kolejích není nikdy dost. Článek...

Rok 1927: Novinka, které zlepší bezpečnost na železnici

Bezpečnosti na kolejích není nikdy dost. Článek z roku 1927 vám představí jednoduché opatření, které mělo snížit počet železničních nehod v Československu.
Národní listy - 1927, autor neuveden.
Rok 1910: Tiché vlaky, kde je mluvení zakázáno: Příliš upovídaný nebo hlučný spolucestující...

Rok 1910: Tiché vlaky, kde je mluvení zakázáno

Příliš upovídaný nebo hlučný spolucestující dokáže zkazit celou cestu. Ale zakázat úplně ve vlaku hovořit? To je přece jen trošku extrém. Článek z roku 1910 vám prozradí, ve které části světa zkusili na železnici toto podivné nařízení omezující jakoukoliv komunikaci zavést.
Lidové noviny - 1910, autor neuveden.
Rok 1898: Kolik materiálu a energie je potřeba k výrobě jediné parní lokomotivy?: Zajímá vás, jaké veškeré suroviny byly...

Rok 1898: Kolik materiálu a energie je potřeba k výrobě jediné parní lokomotivy?

Zajímá vás, jaké veškeré suroviny byly zapotřebí k výrobě jedné nové parní lokomotivy? Jaké množství železa, oceli, ale třeba i cínu nebo hliníku bylo potřeba na výrobu stroje, jehož konečná váha byla úctyhodných 47 tun? Toto všechno vám velmi pečlivě vypočítá zajímavý článek z roku 1898.
Z říše vědy a práce - 1898, autor neuveden.
Rok 1912: Proč parní lokomotiva při rozjezdu couvá?: Všimli jste si někdy, že parní lokomotiva při...

Rok 1912: Proč parní lokomotiva při rozjezdu couvá?

Všimli jste si někdy, že parní lokomotiva při rozjezdu často jede kousek zpět? Historický článek z roku 1912 vám vysvětlí, proč k takovému couvání parních vlaků při rozjezdu dochází.
Lidové noviny - 1912, autor neuveden.
Rok 1910: Pokuta jako úřední odměna za statečnou záchranu cizího života: Lidé by si měli pomáhat. A pokud přitom jde o...

Rok 1910: Pokuta jako úřední odměna za statečnou záchranu cizího života

Lidé by si měli pomáhat. A pokud přitom jde o záchranu života, tak by to mělo platit dvojnásob. Jak vám ale ukáže článek z roku 1910, tak někdy vám jako „poděkování“ za statečnou záchranu života může od pozorných úředníků přijít pořádná pokuta.
Lidové noviny - 1910, autor neuveden.
Rok 1907: Popletený strojvedoucí, který na nádraží zapomenul vagony plné lidí: Lidé stále někde něco zapomínají. Někdo...

Rok 1907: Popletený strojvedoucí, který na nádraží zapomenul vagony plné lidí

Lidé stále někde něco zapomínají. Někdo zapomene brýle, jiný třeba klíče a nebo mobilní telefon. Článek z roku 1907 vás ale seznámí se zapomnětlivým strojvedoucím parní lokomotivy, který při odjezdu z nádraží zapomenul něco daleko důležitějšího - osobní vagony s cestujícími.
Lidové noviny - 1907, autor neuveden.
Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud: Úkolem map je pomáhat nám lépe ze zorientovat v...

Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud

Úkolem map je pomáhat nám lépe ze zorientovat v neznámé krajině. Je ale autor a vydavatel mapy trestně zodpovědný za to, že údaje na mapě nejsou zcela přesné? Právě tenhle problém řešil soud v roce 1909. Dobový článek vám problém i konečné rozhodnutí soudu podrobně popíše.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.
Rok 1895: Jak hlemýždi zastavili parní vlak: Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly,...

Rok 1895: Jak hlemýždi zastavili parní vlak

Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly, kterou nic nezastaví. Jak vám ale ukáže historický článek z roku 1895, tak ke znehybnění takového silného stroje o váze desítek tun může někdy stačit i nepatrný hlemýžď.
Národní listy - 1895, autor neuveden.
Proč mají vlaky stejný rozchod kolejí jako kola vozů římských legií?: Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435...

Proč mají vlaky stejný rozchod kolejí jako kola vozů římských legií?

Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435 mm. Co je ale pravdy na legendě, že za tuto míru mohou dávné vozy římských legií? Článek z roku 1937 vám nabízí jedno z možných vysvětlení, proč George Stephenson pro rozchod své legendární lokomotivy zvolil právě tento rozměr.
Lidové noviny - 1937, autor Kt.
Listování: [ 1 ]  2 | 3 | 4 | 5 další
Celkem 11 stránek, zobrazit poslední stránku.


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.