Kterak může cestující měriti rychlost jedoucího vlaku.
Kolejnice, po nichž běží kola vagonů, bývají z pravidla tlakem poněkud sníženy. Poněvadž pak nejblížší kolejnice, dosud volná, jest o poznání vyšší, nastává při přechodu kol z kolejnice na kolejnici slyšitelný náraz, jenž tvoří znamé dusání kol jedoucího vlaku.
Dle těchto nárazů lze snadno měřiti rychlost jedoucího vlaku. Na našich dráhách užívá se tří typů kolejnic v délce šesti, devíti a dvanácti metrů. Stačí dotaz u konduktora, jakého typu kolejnic na té které trati užito. Cestující potřebuje si zapamatovati toliko tři čísla: 22, 33, 44.
Kolik nárazů učiní vagon na kolejnicích šestimetrových za 22 vteřiny, právě tolik kilometrů urazí vlak za hodinu. Při kolejnicích devítimetrových dlužno počítat nárazy po 33 vteřiny, při dvanácti-metrových 44 vteřiny.
Napočítal-li tudíž cestující při dvanáctimetrových kolejnicích ve 44 vteřinách 50 nárazů, jede vlak rychlostí 50 kilometrů za hodinu.
témata článku:
Diskuze k článku „Trik z roku 1900: Jak snadno zjistit rychlost vlaku, ve kterém právě jedete?“