Dávné provopočátky létání v Čechách a na Moravě

rubrika: historické články / letectví a vzduchoplavba, původně vyšlo: O létání - 1909, autor Fr. Karhan
Jméno inženýra Kašpara, jednoho z první českých pilotů a průkopníků létání s letadly, je známé dodnes. Před Janem Kašparem u nás byla ale ještě dlouhá řada dalších odvážných vzduchoplavců, kteří létali s balóny lehčími než vzduch. A právě jejich historii vám přiblíží text z roku 1909.
Následující text pochází z roku 1909

Česká vzduchoplavba.

První montgolfiéra (bez vzduchoplavců) vypuštěna byla již roku 1784 v Židlichovicích na Moravě v zahradě zámku hraběte Dietrichsteina.

R. 1790 v Praze vystoupil, jak již zmíněno, Blanchard s hrabětem J. ze Šternberka. Vznesli se ze Stromovky v montgolfiéře o obsahu 2700 m3, šťastně přepluli nebezpečný vzdušný vír, a když se dostali do klidnějšího pásma, změřil hrabě tlak barometrický a teplotu (ta byla asi bod mrazu).

První greeniera (angl. vzd. Coxwella) vznášela se nad Prahou r. 1851.

První „český“ balon „Kysibelka“ vypuštěn byl z výstaviště r. 1891 a přistál „nehladce“ na tovární střeše. Vzduchoplavci se zachránili, ale z balonu zůstaly jen hadry. — Téhož roku podniknuto bylo Surcoufem a Godardem několik plaveb. Při jedné z nich přistáli vzduchoplavci až u Baltického moře.

Po roce 1891 (r. 1893) vznikla v Čechách „česká aeronautická společnost“; jejím předsedou byl prof. české techniky V. Zenger. — Společnost zakoupila si balon „Ressel“, s nimž podnikl kapitán Frt. Hůlka a Ferd. Vandas několik plaveb. Po třech letech společnost se rozešla a Hůlka r. 1904 koupil si nový balon „Praha“, který unesl 2—3 osoby.

V září 1906 vystoupil s Hůlkou inž. Plischke a ofotografoval několik pohledů na Prahu. Poslední vzlety konány byly v Praze za Jubilejní loňské výstavy (asi 3).

Řiditelných vzducholodí v Čechách nemáme, ačkoliv návrhů bylo dosti. Byl to zejména návrh na „Aerodromon“ od Frt. Vaňka a návrh na „Cyklon“ od inž. J. Fingera.

První měl se pohybovati působením tak zv. zpětné reakce, to je: ve válci měl se stlačovati plyn a zúženým otvorem prudce hnáti do zadu proti atmosféře vzduchu, a tím měl se balon ku předu pohybovali (jak je tomu při „létací jaternici“, známé dětské hračce).

Druhý byl založen na principu tak zv. nosné osy. Totiž: v místě největšího zhuštěni vzduchu (blízko pod balonem) měl býti široký dutý válec, který měl jedním koncem atm. vzduch mocně ssáti, ztlačiti, a druhým koncem mocně vypuditi.

Tím mělo se dosáhnouti „hmotného“, „nosného“ vzduchu — nosné osy —. která pak udávala by přesný, nezměnitelný směr plavby.


Původní zdroj historického článku:
O létání - 1909, autor Fr. Karhan


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
29. července 2023


Diskuze k článku „Dávné provopočátky létání v Čechách a na Moravě“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nejčtenější články
za posledních 30 dní

Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.