Dávné provopočátky létání v Čechách a na Moravě

rubrika: historické články / letectví a vzduchoplavba, původně vyšlo: O létání - 1909, autor Fr. Karhan
Jméno inženýra Kašpara, jednoho z první českých pilotů a průkopníků létání s letadly, je známé dodnes. Před Janem Kašparem u nás byla ale ještě dlouhá řada dalších odvážných vzduchoplavců, kteří létali s balóny lehčími než vzduch. A právě jejich historii vám přiblíží text z roku 1909.
Následující text pochází z roku 1909

Česká vzduchoplavba.

První montgolfiéra (bez vzduchoplavců) vypuštěna byla již roku 1784 v Židlichovicích na Moravě v zahradě zámku hraběte Dietrichsteina.

R. 1790 v Praze vystoupil, jak již zmíněno, Blanchard s hrabětem J. ze Šternberka. Vznesli se ze Stromovky v montgolfiéře o obsahu 2700 m3, šťastně přepluli nebezpečný vzdušný vír, a když se dostali do klidnějšího pásma, změřil hrabě tlak barometrický a teplotu (ta byla asi bod mrazu).

První greeniera (angl. vzd. Coxwella) vznášela se nad Prahou r. 1851.

První „český“ balon „Kysibelka“ vypuštěn byl z výstaviště r. 1891 a přistál „nehladce“ na tovární střeše. Vzduchoplavci se zachránili, ale z balonu zůstaly jen hadry. — Téhož roku podniknuto bylo Surcoufem a Godardem několik plaveb. Při jedné z nich přistáli vzduchoplavci až u Baltického moře.

Po roce 1891 (r. 1893) vznikla v Čechách „česká aeronautická společnost“; jejím předsedou byl prof. české techniky V. Zenger. — Společnost zakoupila si balon „Ressel“, s nimž podnikl kapitán Frt. Hůlka a Ferd. Vandas několik plaveb. Po třech letech společnost se rozešla a Hůlka r. 1904 koupil si nový balon „Praha“, který unesl 2—3 osoby.

V září 1906 vystoupil s Hůlkou inž. Plischke a ofotografoval několik pohledů na Prahu. Poslední vzlety konány byly v Praze za Jubilejní loňské výstavy (asi 3).

Řiditelných vzducholodí v Čechách nemáme, ačkoliv návrhů bylo dosti. Byl to zejména návrh na „Aerodromon“ od Frt. Vaňka a návrh na „Cyklon“ od inž. J. Fingera.

První měl se pohybovati působením tak zv. zpětné reakce, to je: ve válci měl se stlačovati plyn a zúženým otvorem prudce hnáti do zadu proti atmosféře vzduchu, a tím měl se balon ku předu pohybovali (jak je tomu při „létací jaternici“, známé dětské hračce).

Druhý byl založen na principu tak zv. nosné osy. Totiž: v místě největšího zhuštěni vzduchu (blízko pod balonem) měl býti široký dutý válec, který měl jedním koncem atm. vzduch mocně ssáti, ztlačiti, a druhým koncem mocně vypuditi.

Tím mělo se dosáhnouti „hmotného“, „nosného“ vzduchu — nosné osy —. která pak udávala by přesný, nezměnitelný směr plavby.


Původní zdroj historického článku:
O létání - 1909, autor Fr. Karhan


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
29. července 2023


Diskuze k článku „Dávné provopočátky létání v Čechách a na Moravě“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.