Rok 1908: Proč se na českém nádraží nejde domluvit česky?
[ téma: 1908, železnice, čeština, minulost ]V dávných dobách Rakousko-uherské monarchie byl český jazyk teoreticky v mnoha věcech rovnocenný němčině. V reálném životě to ale bývalo jinak. Článek z roku 1908 vám popíše, jak to tehdy ohledně možnosti komunikovat v češtině fungovalo na některých našich nádražích.
Lidové noviny - 1908, autor neuveden.Nebezpečné tramvaje aneb pospíchejte pomalu
[ téma: 1907, nehoda, tramvaj, fotografování ]Možná si myslíte, že dříve byl život o hodně klidnější a pomalejší. Článek z roku 1907 vám ukáže, že už tehdy naši předci neustále někam pospíchali a riskovali přitom nejrůznější zranění nebo poškození svého cenného majetku. Zajímá vás, co se tehdy stávalo v pražských tramvajích?
Národní listy - 1907, autor neuveden.Drsná exekuce: jak americký šerif vymáhal peníze na železniční společnosti
[ téma: 1908, exekuce, železnice, amerika, soud ]Vymáhání pohledávky na dlužníkovi by mělo odpovídat výšce dluhu. Jeden americký šerif se ale takového pravidla moc nedržel a šel provádět exekuci skutečně drsným způsobem. Článek z roku 1908 vám prozradí, jak se to tehdy celé odehrálo a jakou odměnu si za to nakonec šerif vysloužil.
Lidové noviny - 1908, autor neuveden.Včelařství: překvapivá záliba železničářů, kterou podporuje i jejich ředitelství
[ téma: 1895, železnice, med, zajímavosti ]Poslední dobou se na železnici setkáváme spíš s negativními zprávami o nehodách a problémech. Proto naopak uvádíme zajímavou pozitivní zprávu z roku 1895, čím a jak úspěšně se tehdejší pracovníci na železnici s podporou svého vedení zabývali ve volném čase.
Národní listy - 1895, autor neuveden.Konec srážek vlaků: stoletý vynález, který dokáže strojvůdce varovat před protijedoucím vlakem
[ téma: 1904, železnice, nehoda, vlak, vynález ]Máme počítače, GPS navigace, všudypřítomný internet - a stejně dochází k tragickým vlakovým srážkám a ztrátám na životech. Přitom už v roce 1904 existovalo automatické elektrické zabezpečovací zařízení, které dokázalo oba strojvedoucí včas varovat před protijedoucím vlakem. Více v dobovém článku.
Věda a práce - 1904, autor neuveden.Telefonování ve vlaku: originální řešení z roku 1902
[ téma: 1902, vlak, telefon, historie ]V dnešní době mobilů je telefonování z vlaku zcela běžnou záležitostí. Napadlo by vás ale, že to bylo možné již na začátku minulého století? Článek z roku 1902 vám popíše chytrý způsob, díky kterému se už tehdy v Anglii dalo z vlaků telefonovat.
Věda a práce - 1902, autor neuveden.Štědrá odměna za sestrojení první české parní lokomotivy
[ téma: 1900, železnice, dělníci, průmysl, odměny, peníze ]Zajímá vás, jak se dávní továrníci chovali ke svým dělníkům? Článek z roku 1900 vám ukáže, jak štědře své zaměstnance odměnila Českomoravská továrna na stroje za úspěšné dokončení první parní lokomotivy.
Epocha - 1900, autor neuveden.Úspěch českého průmyslu: naše první parní lokomotiva na přehřátou páru
[ téma: 1906, železnice, parní stroj ]Máte rádi parní lokomotivy a zajímá vás historie našeho průmyslu? Článek z roku 1906 vám popíše první parní lokomotivu na přehřátou páru z První Českomoravské továrny na stroje v Praze, tedy z firmy později známé jako Českomoravská-Kolben-Daněk.
Vynálezy a pokroky 1906, autor neuveden.O stále složitější hromadné dopravě ve velkoměstech
[ téma: 1907, železnice, metro, doprava, vlak, amerika ]Velká města s velkým množstvím obyvatel si žádají stále hustší a složitější dopravní síť. Jak se tato síť postupně rozvíjela v různých velkoměstech na celém světě vám přiblíží článek z roku 1907.
Vynálezy a pokroky 1907, autor Inž. K. Černý.Přehled vývoje parních lokomotiv ze začátků americké železnice
[ téma: 1902, usa, lokomotivy, železnice, doprava, amerika ]Zajímá vás doba, kde vznikala americká železnice? Článek z roku 1902 vám nabízí zajímavý přehled parních lokomotiv, které tehdy v Americe jezdily.
Epocha 1902, autor — rk.