Bejvávalo.cz
nejnavštěvovanější český server věnovaný historii
Rubrika: ŽELEZNICE
Štědrá odměna za sestrojení první české parní lokomotivy
Zajímá vás, jak se dávní továrníci chovali ke svým dělníkům? Článek z roku 1900 vám ukáže, jak štědře své zaměstnance odměnila Českomoravská továrna na stroje za úspěšné dokončení první parní lokomotivy.
Epocha - 1900, autor neuveden.Úspěch českého průmyslu: naše první parní lokomotiva na přehřátou páru
Máte rádi parní lokomotivy a zajímá vás historie našeho průmyslu? Článek z roku 1906 vám popíše první parní lokomotivu na přehřátou páru z První Českomoravské továrny na stroje v Praze, tedy z firmy později známé jako Českomoravská-Kolben-Daněk.
Vynálezy a pokroky 1906, autor neuveden.O stále složitější hromadné dopravě ve velkoměstech
Velká města s velkým množstvím obyvatel si žádají stále hustší a složitější dopravní síť. Jak se tato síť postupně rozvíjela v různých velkoměstech na celém světě vám přiblíží článek z roku 1907.
Vynálezy a pokroky 1907, autor Inž. K. Černý.Přehled vývoje parních lokomotiv ze začátků americké železnice
Zajímá vás doba, kde vznikala americká železnice? Článek z roku 1902 vám nabízí zajímavý přehled parních lokomotiv, které tehdy v Americe jezdily.
Epocha 1902, autor — rk.Zvláštní parní lokomotiva, na které je všechno obráceně
Ne všechny parní lokomotivy byly podobné. Článek z roku 1911 vám představí originální americký stroj, u kterého byla kabina netypicky vpředu a až za ní kotel. Za jízdy to pak vypadalo, jako když couvá. Proč byla taková konstrukce zvolená a jaké měla výhody?
Vynálezy a pokroky 1911, autor Inž. K. K—ař.Železniční nehoda, při které parní vlak přeskočil vzdálenost 100 metrů
Nehody se na železnici bohužel občas stávají. Jednu zvláštní nehodu, která si nevyžádala žádný život, ale za to při ní parní lokomotiva a plně naložené nákladní vagony překonaly vzduchem stometrovou vzdálenost, vám popíše článek z roku 1904.
Vynálezy a pokroky 1904, autor Hšk.Zapomenuté zařízení, které chránilo vlaky před vykolejením
Vykolejení vlaku je vážná nehoda, který může vést k velkých ztrátám na majetku i životech. Proto se tomu již první vlakoví konstruktéři snažili zabránit. Jedno ze zajímavých řešení vám popíše článek z roku 1906.
Epocha 1906, autor —a.Železniční pražce: kolik jich potřebují všechny železnice světa?
Napadlo vás někdy, kolik je pro výstavbu železniční tratě potřeba pražců? Článek z roku 1903 vám vypočítá celkové množství pražců, které tehdy byly použity na všech železnicích na celém světě. Zároveň se dozvíte, proč se u nás používaly dřevěné a ne ocelové pražce.
Epocha 1903, autor —a.Rychlost rychlíků na začátku minulého století? I dnes jim mohou některé naše vlaky závidět
Jste spokojeni s rychlostí našich vlaků? Zkuste jí srovnat s rychlostí dávných amerických a francouzských rychlíků, které vám podrobně přiblíží historický článek z roku 1906.
Epocha 1906, autor neuveden.Jak se kdysi testovalo odpružení parních lokomotiv a vagonů
Kvalitní odpružení je u všech dopravních prostředků důležité jak pro komfort, tak i pro bezpečnosti jízdy. Jak bylo testováno odpružení dávných parních lokomotiv a vagonů, s tím vás podrobně seznámí článek z roku 1904.
Vynálezy a pokroky 1904, autor neuveden.