Proč mají vlaky stejný rozchod kolejí jako kola vozů římských legií?: Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435…
Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435 mm. Co je ale pravdy na legendě, že za tuto míru mohou dávné vozy římských legií? Článek z roku 1937 vám nabízí jedno z možných vysvětlení, proč George Stephenson pro rozchod své legendární lokomotivy zvolil právě tento rozměr.
Lidové noviny - 1937, autor Kt.
Rok 1933: Proč Němcům v Liberci vadila lanovka na Ještěd?: Stavba nové lanovky na Ještěd byla událost,…

Rok 1933: Proč Němcům v Liberci vadila lanovka na Ještěd?

[ téma: 1933, Ještěd, lanovka, národnostní problémy, T. G. Masaryk, Němci, Liberec ]
Stavba nové lanovky na Ještěd byla událost, která významně ovlivnila celý Liberecký kraj. V Liberci ale za časů první republiky žilo velké množství Němců, kteří měli k lanovce řadu připomínek. Oslovili s nimi dokonce i prezidenta T. G. Masaryka. Historický článek z roku 1933 vám o tom prozradí víc.
Národní listy - 1933, autor neuveden.
Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?: Jaká byla podle dávných železničních…

Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?

[ téma: 1922, železnice, rychlost, vlak, stíhačka ]
Jaká byla podle dávných železničních odborníků maximální rychlost vlaku, kterou dokázaly koleje vydržet bez poškození? Jaké revoluční typy lokomotiv a vlaků by měly být schopné tento rychlostní limit radikálně překročit a překonat tak rychlost letadel? To se dozvíte v článku z roku 1922.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.
Rok 1930: Mladý železničář, který přišel o život při záchraně neopatrné cestující: 6. listopadu roku 1930 se na nádraží ve…

Rok 1930: Mladý železničář, který přišel o život při záchraně neopatrné cestující

[ téma: 1930, železnice, nádraží, smrtelná nehoda ]
6. listopadu roku 1930 se na nádraží ve Frýdlantě nad Ostravicí odehrála tragická událost, způsobená nezodpovědným chováním jedné cestující. Dobový historický článek vám o této mimořádné události prozradí víc.
Lidové noviny - 1930, autor ač.
Rok 1912: Děsivá statistika mrtvých a zraněných na železnici: Jízda vlakem je dnes pokládána za velmi…

Rok 1912: Děsivá statistika mrtvých a zraněných na železnici

[ téma: 1912, železnice, nehody, statistika ]
Jízda vlakem je dnes pokládána za velmi bezpečný způsob dopravy. Historický článek z roku 1912 vás ale seznámí s neskutečně vysokou statistikou smrtelných zranění na železnici, která možná váš pohled na romantickou dobu parních vlaků radikálně změní.
Lidové noviny - 1912, autor neuveden.
Rok 1909: Kdo byli takzvaní zajíci, proti kterým bojovala ruská železnice?: Černí pasažéři trápí každého dopravce po…

Rok 1909: Kdo byli takzvaní zajíci, proti kterým bojovala ruská železnice?

[ téma: 1909, Rusko, železnice, černý pasažér ]
Černí pasažéři trápí každého dopravce po celém světě. Historický článek z roku 1909 vám ukáže, jakými vychytralými způsoby se tehdy mnozí chytráci snažili bez koupě jízdenky cestovat vlakem v Rusku.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.
Rok 1922: Proč strojvůdce vyskočil z rozjeté parní lokomotivy a jak potom dopadl její průjezd Bohumínem?: Rozjetá, ale nikým neřízená parní lokomotiva…

Rok 1922: Proč strojvůdce vyskočil z rozjeté parní lokomotivy a jak potom dopadl její průjezd Bohumínem?

[ téma: 1922, železnice, strojvůdce, mimořádná událost, nehoda, Bohumín ]
Rozjetá, ale nikým neřízená parní lokomotiva je hodně nebezpečná věc, schopná způsobit velké škody na zdraví a majetku. Článek z roku 1922 vás seznámí s případem, kdy k podobné mimořádné události došlo při cestě parního vlaku do Bohumína.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.
Rok 1908: Kníže Lobkovic a jeho vážný úraz na pražském nádraží: Spadli jste někdy na kluzkém vlakovém…

Rok 1908: Kníže Lobkovic a jeho vážný úraz na pražském nádraží

[ téma: 1908, Praha, nádraží, kníže Lobkovic ]
Spadli jste někdy na kluzkém vlakovém nástupišti? Článek z roku 1908 vám popíše, co vše následovalo, když tuto nepříjemnou zkušenost na smíchovském nádraží na vlastní kůži bolestivě zažil kníže Jiří Lobkovic.
Lidové noviny - 1908, autor neuveden.
Rok 1924: Sněhová kalamita na železnici - zasypané koleje, vymrzlé vagóny a život riskující železničáři: Závěje čerstvého sněhu a mráz ke správné…

Rok 1924: Sněhová kalamita na železnici - zasypané koleje, vymrzlé vagóny a život riskující železničáři

[ téma: 1924, zima, želenznice, sníh ]
Závěje čerstvého sněhu a mráz ke správné české zimě určitě patří. Když je zimy ale už příliš, tak to dokáže řadě lidí velmi zkomplikovat život. Článek z roku 1924 vám popíše, jaké problémy tehdy přinesla krutá zima železničářům i cestujícím.
Lidové noviny - 1924, autor -i-
Rok 1929: Tragická série nehod na nádraží v Přerově: Práce na železnici může být někdy velmi…

Rok 1929: Tragická série nehod na nádraží v Přerově

[ téma: 1929, nádraží, nehoda, pracovní úraz ]
Práce na železnici může být někdy velmi nebezpečná. Článek z roku 1929 vás seznámí s řadou nešťastných náhod, které se za jediný týden přihodily zaměstnancům přerovského nádraží.
Hlas lidu - 1929, autor neuveden.
Listování: předcházející  | 1 | 2 [ 3 ]  4 | 5 další
Celkem 12 stránek, zobrazit první nebo poslední stránku.

Nejčtenější články
za posledních 30 dní

Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.