Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Lidové noviny - 1922, autor neuveden.
Jaká byla podle dávných železničních odborníků maximální rychlost vlaku, kterou dokázaly koleje vydržet bez poškození? Jaké revoluční typy lokomotiv a vlaků by měly být schopné tento rychlostní limit radikálně překročit a překonat tak rychlost letadel? To se dozvíte v článku z roku 1922.
Následující text pochází z roku 1922

Dvě stě mil za hodinu.

Sborník Illustrate of World píše:

Podle tvrzení inženýrů dosáhla železnice největší rychlosti asi 60 mil za hodinu, kterou není možno překročiti, poněvadž na žádné trati by to nevydržely koleje. Za to budoucnost v rychlosti náleží letadlům, která s nákladem a cestujícími dosahují až 150 mil a která nyní budou opatřena vším pohodlím Pullmanových spacích vozů.

Ale železniční inženýři se nevzdávají a hodlají dvojkolejnou dráhu zaměnili jednokolejnou. Německý pokus jednokolejnice, zachovávané v kolmé posici gyračními přístroji (těžkými setrvačníky rychle se otáčejícími) se nezdařil a byl překonán americkým vynálezem, při němž vlak, hnaný elektřinou, jede na kolejnici tak upravené, že hlavní kolo obejímá vrchní plochu, zatím co menší kola běží v postranních prohlubinách, takže není zapotřebí gyroskopu.

Tato železnice dosáhne prý rychlosti 200 mil za hodinu.


Poznámka redakce Bejvávalo.cz
Článek pravděpodobně uvádí maximální odolnost kolejí při trvalém provozu vysokorychlostních vlaků. Už dávno před rokem 1922, ze kterého pochází výše uvedený článek, dokázaly vlaky jezdit i podstatně vyšší rychlostí než 60 mil za hodinu. Například tato česká parní lokomotiva serie 108 dokázala již v roce 1901 překonat rychlost 140 km/h!


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. října 2021


Diskuze k článku „Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.