Bejvávalo.cz
nejnavštěvovanější český server věnovaný historii
Rubrika: ŽELEZNICE
Rok 1907: Popletený strojvedoucí, který na nádraží zapomenul vagony plné lidí
Lidé stále někde něco zapomínají. Někdo zapomene brýle, jiný třeba klíče a nebo mobilní telefon. Článek z roku 1907 vás ale seznámí se zapomnětlivým strojvedoucím parní lokomotivy, který při odjezdu z nádraží zapomenul něco daleko důležitějšího - osobní vagony s cestujícími.
Lidové noviny - 1907, autor neuveden.Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud
Úkolem map je pomáhat nám lépe ze zorientovat v neznámé krajině. Je ale autor a vydavatel mapy trestně zodpovědný za to, že údaje na mapě nejsou zcela přesné? Právě tenhle problém řešil soud v roce 1909. Dobový článek vám problém i konečné rozhodnutí soudu podrobně popíše.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.Rok 1895: Jak hlemýždi zastavili parní vlak
Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly, kterou nic nezastaví. Jak vám ale ukáže historický článek z roku 1895, tak ke znehybnění takového silného stroje o váze desítek tun může někdy stačit i nepatrný hlemýžď.
Národní listy - 1895, autor neuveden.Proč mají vlaky stejný rozchod kolejí jako kola vozů římských legií?
Koleje mají na téměř celém světě rozchod 1435 mm. Co je ale pravdy na legendě, že za tuto míru mohou dávné vozy římských legií? Článek z roku 1937 vám nabízí jedno z možných vysvětlení, proč George Stephenson pro rozchod své legendární lokomotivy zvolil právě tento rozměr.
Lidové noviny - 1937, autor Kt.Rok 1933: Proč Němcům v Liberci vadila lanovka na Ještěd?
Stavba nové lanovky na Ještěd byla událost, která významně ovlivnila celý Liberecký kraj. V Liberci ale za časů první republiky žilo velké množství Němců, kteří měli k lanovce řadu připomínek. Oslovili s nimi dokonce i prezidenta T. G. Masaryka. Historický článek z roku 1933 vám o tom prozradí víc.
Národní listy - 1933, autor neuveden.Rok 1922: Budou nové vlaky rychlejší než letadla?
Jaká byla podle dávných železničních odborníků maximální rychlost vlaku, kterou dokázaly koleje vydržet bez poškození? Jaké revoluční typy lokomotiv a vlaků by měly být schopné tento rychlostní limit radikálně překročit a překonat tak rychlost letadel? To se dozvíte v článku z roku 1922.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.Rok 1930: Mladý železničář, který přišel o život při záchraně neopatrné cestující
6. listopadu roku 1930 se na nádraží ve Frýdlantě nad Ostravicí odehrála tragická událost, způsobená nezodpovědným chováním jedné cestující. Dobový historický článek vám o této mimořádné události prozradí víc.
Lidové noviny - 1930, autor ač.Rok 1912: Děsivá statistika mrtvých a zraněných na železnici
Jízda vlakem je dnes pokládána za velmi bezpečný způsob dopravy. Historický článek z roku 1912 vás ale seznámí s neskutečně vysokou statistikou smrtelných zranění na železnici, která možná váš pohled na romantickou dobu parních vlaků radikálně změní.
Lidové noviny - 1912, autor neuveden.Rok 1909: Kdo byli takzvaní zajíci, proti kterým bojovala ruská železnice?
Černí pasažéři trápí každého dopravce po celém světě. Historický článek z roku 1909 vám ukáže, jakými vychytralými způsoby se tehdy mnozí chytráci snažili bez koupě jízdenky cestovat vlakem v Rusku.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.Rok 1922: Proč strojvůdce vyskočil z rozjeté parní lokomotivy a jak potom dopadl její průjezd Bohumínem?
Rozjetá, ale nikým neřízená parní lokomotiva je hodně nebezpečná věc, schopná způsobit velké škody na zdraví a majetku. Článek z roku 1922 vás seznámí s případem, kdy k podobné mimořádné události došlo při cestě parního vlaku do Bohumína.
Lidové noviny - 1922, autor neuveden.