Důvody železničních neštěstí? I po sto letech stále stejné!: Často se mluví o problémech, které u nás na…
Často se mluví o problémech, které u nás na dnešní železnici máme. Jak vám ukáže článek z roku 1897, tak tento stav se ani za více jak jeden a čtvrt století příliš nezměnil. Posuďte sami, co tehdy způsobovalo nejvíce nehod a mimořádných událostí na rakousko-uherské a ruské železnici.
Národní listy - 1897, autor neuveden.
Úplné začátky železniční dopravy na našem území: Česká republika má jednu z nejhustějších…

Úplné začátky železniční dopravy na našem území

[ téma: 1931, železnice, koleje, Lány, koněspřežka, vlak ]
Česká republika má jednu z nejhustějších sítí železničních tratí v Evropě, což nám dnes přináší nejeden problém. Víte ale, jak to všechno začalo? Historický článek z roku 1931 vás seznámí s tím, jak kdysi fungovala koněspřežka do Lán a kdy na ní byly koně vyměněny za parní lokomotivu.
Lidové noviny - 1931, autor —ot.
Rok 1927: Novinka, které zlepší bezpečnost na železnici: Bezpečnosti na kolejích není nikdy dost. Článek…

Rok 1927: Novinka, které zlepší bezpečnost na železnici

[ téma: 1927, železnice, nehoda, bezpečnost ]
Bezpečnosti na kolejích není nikdy dost. Článek z roku 1927 vám představí jednoduché opatření, které mělo snížit počet železničních nehod v Československu.
Národní listy - 1927, autor neuveden.
Rok 1910: Tiché vlaky, kde je mluvení zakázáno: Příliš upovídaný nebo hlučný spolucestující…

Rok 1910: Tiché vlaky, kde je mluvení zakázáno

[ téma: 1910, vlak, železnice, ticho, zajímavosti ]
Příliš upovídaný nebo hlučný spolucestující dokáže zkazit celou cestu. Ale zakázat úplně ve vlaku hovořit? To je přece jen trošku extrém. Článek z roku 1910 vám prozradí, ve které části světa zkusili na železnici toto podivné nařízení omezující jakoukoliv komunikaci zavést.
Lidové noviny - 1910, autor neuveden.
Rok 1898: Kolik materiálu a energie je potřeba k výrobě jediné parní lokomotivy?: Zajímá vás, jaké veškeré suroviny byly…

Rok 1898: Kolik materiálu a energie je potřeba k výrobě jediné parní lokomotivy?

[ téma: 1898, lokomotiva, železnice, výroba, železo, materiál ]
Zajímá vás, jaké veškeré suroviny byly zapotřebí k výrobě jedné nové parní lokomotivy? Jaké množství železa, oceli, ale třeba i cínu nebo hliníku bylo potřeba na výrobu stroje, jehož konečná váha byla úctyhodných 47 tun? Toto všechno vám velmi pečlivě vypočítá zajímavý článek z roku 1898.
Z říše vědy a práce - 1898, autor neuveden.
Rok 1912: Proč parní lokomotiva při rozjezdu couvá?: Všimli jste si někdy, že parní lokomotiva při…

Rok 1912: Proč parní lokomotiva při rozjezdu couvá?

[ téma: 1912, vlak, parní lokomotiva, doprava ]
Všimli jste si někdy, že parní lokomotiva při rozjezdu často jede kousek zpět? Historický článek z roku 1912 vám vysvětlí, proč k takovému couvání parních vlaků při rozjezdu dochází.
Lidové noviny - 1912, autor neuveden.
Rok 1910: Pokuta jako úřední odměna za statečnou záchranu cizího života: Lidé by si měli pomáhat. A pokud přitom jde o…

Rok 1910: Pokuta jako úřední odměna za statečnou záchranu cizího života

[ téma: 1910, vlak, záchrana života, pokuta, nádraží ]
Lidé by si měli pomáhat. A pokud přitom jde o záchranu života, tak by to mělo platit dvojnásob. Jak vám ale ukáže článek z roku 1910, tak někdy vám jako „poděkování“ za statečnou záchranu života může od pozorných úředníků přijít pořádná pokuta.
Lidové noviny - 1910, autor neuveden.
Rok 1907: Popletený strojvedoucí, který na nádraží zapomenul vagony plné lidí: Lidé stále někde něco zapomínají. Někdo…

Rok 1907: Popletený strojvedoucí, který na nádraží zapomenul vagony plné lidí

[ téma: 1907, vlak, parní lokomotiva, humor, zapomnětlivost, Francie ]
Lidé stále někde něco zapomínají. Někdo zapomene brýle, jiný třeba klíče a nebo mobilní telefon. Článek z roku 1907 vás ale seznámí se zapomnětlivým strojvedoucím parní lokomotivy, který při odjezdu z nádraží zapomenul něco daleko důležitějšího - osobní vagony s cestujícími.
Lidové noviny - 1907, autor neuveden.
Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud: Úkolem map je pomáhat nám lépe ze zorientovat v…

Rok 1909: Může vydavatel mapy za to, že do Krásné Hory nevedou koleje? Rozhodnout musel až soud

[ téma: 1909, výstavba železnice, mapa, soud, koleje ]
Úkolem map je pomáhat nám lépe ze zorientovat v neznámé krajině. Je ale autor a vydavatel mapy trestně zodpovědný za to, že údaje na mapě nejsou zcela přesné? Právě tenhle problém řešil soud v roce 1909. Dobový článek vám problém i konečné rozhodnutí soudu podrobně popíše.
Lidové noviny - 1909, autor neuveden.
Rok 1895: Jak hlemýždi zastavili parní vlak: Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly,…

Rok 1895: Jak hlemýždi zastavili parní vlak

[ téma: 1895, parní lokomotiva, hlemýžď, železnice ]
Parní lokomotiva se může zdát symbolem síly, kterou nic nezastaví. Jak vám ale ukáže historický článek z roku 1895, tak ke znehybnění takového silného stroje o váze desítek tun může někdy stačit i nepatrný hlemýžď.
Národní listy - 1895, autor neuveden.
Listování: předcházející  | 1 [ 2 ]  3 | 4 | 5 další
Celkem 12 stránek, zobrazit první nebo poslední stránku.


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.