Jak vypadal a fungoval první český motocykl Slavia od Laurin & Klement

původně vyšlo: Věda a práce 1900, autor neuveden.
Přinášíme vám historický článek z roku 1900, popisující nejnovější 'motorový bicykl' od firmy Laurin & Klement.

listování v kapitolách článku 'Jak vypadal a fungoval první český motocykl Slavia od...'
« předchozí
  1. Výhody motorových bicyklů
  2. Francouzská motorová dvojkolka
  3. Česká motorová dvojkolka Slavia
  4. Ovládání Slavie a přívěsný vozík
  5. Kompletní fotogalerie k článku
další »


Celá manipulace s uváděním stroje v činnost a zastavování

Nádržku benzinu naplníme čistým benzinem (spec. váhy 0.69 až 0.71), přitáhnutím páky nazvedneme ventil motoru a tím zároveň uzavřeme ventil karburatoru, aby motor ssáním plynu nestěžoval uvedení kola v pohyb šlapáním, sedneme na kolo jako při kole obyčejném, 5 až 6krát poněkud rychleji a stejnoměrně šlápneme.

Když se tak stalo, odtáhneme páku, čímž se zavře ventil motoru a otevře spolu ventil karburátoru, při čemž motor ihned pohybem pístu plyny benzinové se vzduchem smísené nassaje a směs tu jiskrou přístroje elektromagnetického v motoru zapálí, čímž motor celý do pohybu jest uveden. Jakmile počne motor pracovati, přivedeme protišlápnutím kliky do klidu a necháme nohy volně na šlapátkách spočinouti.

Správný chod stroje poznáme dle pravidelného klapotu motoru, a docílíme odtahováním nebo přitahováním páky k řidítku správného mísení potřebného vzduchu s plyny benzinovými. Rychlosti dá se na silnici až 35 km, na dráze závodní až 55 km za hodinu docíliti. Zvyšování rychlosti děje se otevíráním přístupu plynu a přizavíráním přístupu vzduchu, rychlost pak mírníme výkonem obráceným.

Motor okamžitě zastavíme, když přitažením páky přístup plynů benzinových do motoru úplně zamezíme. Ke zničení setrvačnosti celého stroje slouží velice vydatná brzda pásová, na kotouč náboje předního kola působící, jež se uvede obvyklým způsobem v činnost pákou, na pravé straně řídítka umístěnou.

Jak vidno, jest zacházení motorovou dvoukolkou neobyčejně jednoduché; při celém řízení jeho rychlosti, při rozjíždění a zastavování pracujeme jedinou pákou, aniž bychom ruku s řidítka oddalovati musili.

Řízení celého stroje jest velice snadné tím, že tíže jest velmi dobře rozdělena a že spočívá hlavní váha v rámu co nejníže, takže každý i prostřední jezdec na obyčejném kole nejen celou manipulaci za ¼ hodiny sezná, ale i úplně bezpečně a jistě sedí. Rovněž sluší uvésti, že stroj pracuje beze všech otřesů, nápadného hluku, kouře a zápachu, a že benzin k pohonu sloužící možno koupiti všude. Tím, že motorová dvoukolka »Slavia« jest opatřena zvláště silnými pneumatickými obručemi a velikým elastickým sedlem, možno jeti sta kilometrů beze vší únavy,

Spotřeba benzinu jest nevelká, za 1 K pro 100 km.


Přívěsný vozík pro motorový bicykl Slavia

Mimo lehčí typ motorové dvoukolky o 1¼ ks pouze pro jezdce na kole sedícího určený, staví závod i typ silnější o 1¾ ks, kterýž v případě potřeby pomocí zvláštního otáčecího kloubu může býti spojen s elegantním vozíkem závěsným, z ocelových rour stavěným, péry a pneumatickými obručemi opatřeným, v němž pohodlně dvě dítky neb osoba vzrostlá výletu se súčastniti může, aniž by jezdec na kole sedící přišlapovati musil. Vozík váží 18 kg.

Spojení vozíku s kolem motorovým děje se pomocí jediného šroubu; jest tudíž naprosto bezpečné a tak zařízeno, že možno se na silnici s celým spřežením otáčeti a že i v případě padnutí motorového kola vozík se nepřevrhne; tvoří tedy pak motorové kolo s vozíkem závěsným praktický, lehoučký vozík pro výlety rodinné.

Cena motocyklu o 1½ ks jest 960 K, o 1¾ ks 1020 K, závěsného vozíku pak 180 až 280 K.


listování v kapitolách článku 'Jak vypadal a fungoval první český motocykl Slavia od...'
« předchozí
  1. Výhody motorových bicyklů
  2. Francouzská motorová dvojkolka
  3. Česká motorová dvojkolka Slavia
  4. Ovládání Slavie a přívěsný vozík
  5. Kompletní fotogalerie k článku
další »

Původní zdroj historického článku:
Věda a práce 1900, autor neuveden.



datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
2. srpna 2017


Diskuze k článku „Jak vypadal a fungoval první český motocykl Slavia od Laurin & Klement“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.