Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   •   obchod Bejvávalo.cz   •   magazín Příroda.cz   •   originální samolepky Pieris.cz   •   plastikové modely Plastikáče.cz   •   převod PDF na obrázky DraGIF.cz

První český motocykl L&K Slavia (1900)
původně vyšlo: Věda a práce 1900, autor neuveden.

Motocykly jsou dnes běžnou součástí silničního provozu. Podívejte se s námi do dávné minulosti, kdy byly 'motorové bicykly' úplnou novinkou a kdy české motocykly firmy Laurin & Klement patřily ke špičce.


Motorová dvojkolka »Slavia« českého závodu Laurin a Klement

Motorový bicykl Slavia firmy Laurin a Klement  - klikněte pro zobrazení detailuMotorový bicykl Slavia firmy Laurin a Klement
1. Motor benzinový. — 2. Karburátor (splynovač) a spolu nádržka benzinu. — 3. Magnetoelektrický zapalovač. — 4. Páka k regulování ventilu karburátoru. — 5. Řemenice pohonná. — 6. Brzda pásová.
Teprve českému závodu podařilo se sestrojiti motorový bicykl, jenž všem požadavkům vyhovuje. A zdokonalení to způsobeno jest okolností dvojí. Předně přeložen byl motor do rámu, takže se jím nyní obě kola téměř rovnoměrně zatěžují, po druhé zavedeno bylo elektrické zapalování malým strojem magneto - elektrickým, takže nyní již není třeba voziti s sebou kapaliny hořlavé nebo žíravé. Hned prvním rozjetím vyvinuje se v zapalovači tolik elektřiny, že na zapalování výbušné směsi stačuje.

Stavba celého kola jest zvláště pevná; rám zhotoven jest z nejlepších ocelových rour o širokém průměru a přiměřené pevnosti. Vidlice sesílena jest zvláště. Kola opatřena jsou dvojitou ocelovou loukotí a pneumatickými obručemi o síle 50 mm. Pásová brzda objímá náboj předního kola (č. 6) a jest velice účinná, takže kolo skoro okamžitě se dá zastaviti.

Benzinový motor (č. 3) má sílu 1¼ až 1¾ koní a upevněn jest v rámu mezi předními příčkami; za ním umístěn jest úzký splynovač (karburator, č. 2), spojený s nádržkou benzinovou. Z něho vychází po pravé straně k motoru rourka, záklopkou opatřená. Záklopka ta řídí se pákou na levé straně řidítka, takže jezdec levou rukou pouhým stisknutím páky může kolo rozjížděti a zastavovati.

Zapalovač, sloužící k zapalování plynů benzinových v motoru, spojen jest s motorem zvláštní perovou pákou, přerušovačem elektrického proudu opatřenou. Zapalovač jest jednou z nejdůležitějších a nejcennějších novinek motorové dvoukolky »Slavia«. Přesným a jistým zapalováním jest úplně spolehlivý, pracuje bez baterie a akkumulátorův (odpadá při něm tedy každé obnovování článků nebo znovunabíjení akkumulátorů, což opatřiti si v mnohých krajinách bylo by i nemožné), — odpadají při něm i veškeré různé páky, u jiného elektrického zapalování potřebné, a jednou s motorem koupen, nevyžaduje žádných nákladů dalších; možno tedy říci, že jest trvanlivosti téměř nevyčerpatelné. Rovněž i to nutno uvésti, že při tomto druhu zapalování jest každé nebezpečí explose úplně a naprosto vyloučeno.

Řemenice pohonná spojena jest s náboji kola zadního, na niž otáčivý pohyb žlábkem opatřené řemeničky motoru pomocí pevné řemenové šňůry se přenáší. Klikové ložisko je tak upraveno, že po uvedení kola a motoru v pohyb protivným šlápnutím zůstanou kliky v libovolné poloze státi, tak že pak šlapátka pro pohov nohou slouží.

Článek 'První český motocykl L&K Slavia (1900)' je rozdělen na více kapitol
«
  1. Výhody motorových bicyklů
  2. Francouzská motorová dvojkolka
  3. Česká motorová dvojkolka Slavia
  4. Ovládání Slavie a přívěsný vozík
  5. Kompletní fotogalerie k článku
»





Debata k článku 'První český motocykl L&K Slavia (1900)'
originální zdroj, ze kterého tento historický článek pochází:
Věda a práce 1900, autor neuveden.


datum digitalizace a zveřejnění historického článku na internetu:
2. srpna 2017



Reklama



Hledání


Chcete nás podpořit?

Nakupte v našem retro eshopu! Nákupem v našem obchodu podpoříte chod www.Bejvávalo.cz

Facebook

Reklama



Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly sepsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
Nejsou na nich prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

© 2011 - 2017 Bejvávalo.cz - další publikování a šíření obsahu serveru je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.   RSS kanál serveru www.Bejvávalo.cz

  ISSN 2570-690X

Naše další projekty: