Obrozování Číny.
Krokem nejpomalejším, ala přece, nastupuje i Čína na cesty, které znamenají přerod od absolutismu k moderním zřízením konstitučním.
Styk pomořský s Evropou, vnikání evropské kultury do hlavních středisk Číny a nejvíce rozmach „poevropštěného“ Japonska a zánik samostatnosti Koreje způsobuje, že tisíciletími udomácněný konservatismus konečné sám nevzpírá se boření „čínské zdi“ a dovoluje otvírání oken do Číny.
Při povahovém konservatismu Číňanů není ovšem myslitelno, že by stará Čína na ráz nechala si uříznout svůj pra starý cop; proto také není ani pomyšlení na zavedení ani takového stupně konstituce v Číně, jaké se těší pokročilejší žluťoch japonský.
Ale počátky konstitučního života již se ukazuji a postup, vedoucí k zmodernisování Číny, již asi nic nezastaví. Čína má už svůj senát; s hlediska konstitučního vývoje evropského zřízení senátu může snad být přijímáno s úsměvem, ale v Číně zrovna zřízení senátu jako prvku ústavního, z něhož mohou se roditi další instituce ústavní, odpovídá patriarchálnímu rysu společnosti.
Proto Číňané uvítali zřízení senátu a slavnostní jeho ustavení takovým slavnostním způsobem a doprovodili tuto událost tak dalekosáhlými nadějemi, o nichž v posledních dnech telegrafické zprávy dostatečně informovaly.
Senát čínský jest shromážděním nejstarších a nejzkušenějších mezi syny říše nebes a toto jeho složení odpovídá duchu samosprávy čínské, o niž dosud Evropa má buď nijaké ponětí, nebo informace nedostatečné.
Nebude proto zbytečno, zacitujeme-li o této věci velmi informovanou stať ze šanchajského dopisu „Frankfurter Zeitg.“, z které se dovídáme o čínské samosprávě toto: „Při poměrně malém počtu mandarinů jest samosprávě ponecháno daleko větší pole působnosti, než v západních zemích je známo.
Již od nejstarších dob datuje se mrav, že v každé obci nejstarší, zachovalé a ještě statné osobnosti tvořily jistý druh kolegia, jemuž se mladí lidé dobrovolně podřizují. Se zřízením senátu navazuje se na něco již známého: zřizujeť se tu ve velkém to, co v malém i v těch nejmenších vesnicích dávno již jest."
Hlas německého listu by tedy potvrzoval, že při přerodu Číny postupuje se s náležitě moudrým ohledem na individualitu lidovou, v čemž spočívá záruka, že senát čínský dá později Číně i řádnou ústavnost s parlamentem.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1910: Zaostalá Čína se čím dál víc přibližuje modernímu světu“