Zvláštní parní lokomotiva, na které je všechno obráceně

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1911, autor Inž. K. K—ař.
Ne všechny parní lokomotivy byly podobné. Článek z roku 1911 vám představí originální americký stroj, u kterého byla kabina netypicky vpředu a až za ní kotel. Za jízdy to pak vypadalo, jako když couvá. Proč byla taková konstrukce zvolená a jaké měla výhody?
Následující text pochází z roku 1911

Americká lokomotiva nového typu.

Společnost Jižní Pacifické dráhy v Americe dala vystavěti ve světoznámých závodech Baldwinových pro stavbu lokomotiv ve Filadelfii několik ohromných lokomotiv zcela nového typu.

Zvláštností tohoto typu lokomotiv jest, že budka pro strojvůdce a topiče, která jest téměř u všech lokomotiv dosavadních vzadu za kotlem lokomotivy, jest přeložena úmyslně dopředu, aby měl strojvůdce lepší přehled trati a aby mohl lépe pozorovati rozličné signály bezpečnostní podél trati umístěné.

Této konstrukce lokomotivy vyžádala si žádoucí bezpečnost jízdy, neboť při ohromných rozměrech nynějších parních kotlů lokomotivních, které mívají průměr až 2 m, nebylo možno při budce vzadu umístěné uspořádati dostatečně velká okénka, jimiž by mohl strojvůdce pozorovati trať; mimo to pak kotel svými rozměry znemožňoval širší rozhled i těmito malými okénky.

Konstrukci umožnila volba paliva; lokomotiva jest totiž vytápěna petrolejem, který jest shromážděn pod tlakem v nádržce na tendru za lokomotivou a potrubím je přiváděn k topeništi vpředu lokomotivy. Při vytápění uhlím nebylo by toto uspořádání možné, neboť jest třeba v zájmu bezpečnosti jízdy,aby strojvůdce i topič byli pohromadě a aby potřebný materiál, vodu a palivo, měli pokud možno při ruce.

Budka jest velmi prostorná a má v přední stěně dvě velká zasklená okna; veškeré ústrojí, jímž jest lokomotiva ovládána, jest umístěno tak, že strojvůdce nemusí při jeho obsluhování odvracet zraku od trati a může zůstat neustále obrácen čelem ve směru jízdy.

Stroj lokomotivy jest sdružený parní stroj o čtyřech válcích, umístěných po páru na každé straně lokomotivy. Kotel jest 2 m v průměru, 14,6 m dlouhý o výhřevné ploše 575 m², což je dvakrát tolik, než činí výhřevná plocha lokomotiv obyčejných. Celek spočívá na deseti nápravách, z nichž osm jest poháněno. Váha lokomotivy ve službě je 196 tun a s tendrem, obsahujícím 40.000 l vody a 13000 l petroleje, 304 tun.

Se jmenovanou zásobou vody a petroleje může lokomotiva projeti i nejdelší trati bez zastávky. Tažná síla lokomotivy obnáší 42.750 kg a umožňuje dopravu vlaků o 500 až 600 tunách s největší rychlostí na všech rozmanitých stoupáních, jaká vykazuje trať v pásmech Hor Skalních a pohoří Sierry Nevady.

Data tato zajisté dovolí zařadit nový typ lokomotivy Pacifické dráhy mezi nejzajímavější zjevy, vyskytující se v stavbě železnic Nového Světa.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1911, autor Inž. K. K—ař.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
15. listopadu 2019


Diskuze k článku „Zvláštní parní lokomotiva, na které je všechno obráceně“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.