Výprava automobilem napříč Saharou

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1923, autor Inž. Č—k.
Představte si expedici napříč pouští s vozy z roku 1922. Bez GPS navigace, bez přesných map, bez telefonu, s nespolehlivými auty a minimálním výkonem motoru. Úkol hodný dobrodruha! Přečtěte si o odvážné výpravě vybavené vozy Citroën, která to dokázala.

listování v kapitolách článku 'Výprava automobilem napříč Saharou'
« předchozí
  1. Saharská poušť
  2. Popis speciálních pásových vozů Citroën, které projely Saharou
  3. Cesta automobilem napříč Saharou
  4. Kompletní fotogalerie k článku
další »

Výprava vyjela 17. prosince 1922 z Tuggurtu v Severní Africe a dosáhla cíle dne 7. ledna 1923, dorazivši v 10 hod. dopol. do místa Timbuktu po uražení dráhy 3170 km. Protože se jedná o spojení míst Alžír—Dakar, možno použiti z Alžíru do Tuggurtu zařízené již železnice; z Dakaru do Timbuktu používá se řeky Nigeru, která je splavná, a z části též železnice; vlastní poušťová cesta jde tedy z Timbuktu do Tuggurtu, a tam musili si účastníci výpravy pomoci, jak to šlo, kompasem a bojovati se strašným pískovým živlem. Jak jsme již uvedli, byla zřízena zásobiště v místech In-Salah, Inifel; Kidal a Tin-Zauaten zásobiti nebylo možno, a tak se stalo, že výprava opustila zásobiště In-Salah a stála vstříc děsné cestě skoro 2000 km délky až do Buremu. Při tom bylo nutno vézti s sebou všechen benzin a vodu kromě ostatního materiálu, nutného k životu a udržení vozů ve stavu nejlepší schopnosti. Největší útrapy čekaly výpravu ve zmíněné již poušti Tanezruft — zemi žízně. Ve dne úžasné vedro až přes 40° C, pak při západu slunce prudký obrat, v noci pak značná zima, což kladlo na personál i stroje nároky tím větší, že, jak bylo již uvedeno, hrozná jednotvárnost krajiny podlamuje i duševní vytrvalost.

Přes tyto námahy byly však všecky překážky překonány a posádka i stroje dosáhly svého cíle bez poruchy dne 7. ledna t. r. a podán tím důkaz přemožení obávané Sahary moderním prostředkem dopravním — automobilem; a dodejme ještě — automobilem o poměrně slabém motoru. Tím dán počátek nového spojení míst oddělených nehostinnými končinami a snad i počátek využití přírodního bohatství úseků těchto končin.

Na letošní automobilové výstavě, pořádané zásluhou našeho činného »Autoklubu Republiky Československé« v Praze, bude tento vůz »Citroën Kegresse-Hinstin« vystaven, a to v oddělení Ministerstva Národní Obrany, které pochopilo velký význam této konstrukce pro účely vojenské a podnikne s těmito vozy zkoušky.

Související článek: Saharský automobil


listování v kapitolách článku 'Výprava automobilem napříč Saharou'
« předchozí
  1. Saharská poušť
  2. Popis speciálních pásových vozů Citroën, které projely Saharou
  3. Cesta automobilem napříč Saharou
  4. Kompletní fotogalerie k článku
další »

Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1923, autor Inž. Č—k.



datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
20. července 2017


Diskuze k článku „Výprava automobilem napříč Saharou“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.