Speciální jízdní kolo na silnici i koleje pro železničáře

rubrika: historické články / sport, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1910, autor neuveden.
Dnes pokládáme za samozřejmé, že úředníci mají k dispozici vlastní služební automobil. V dávných dobách se ale pokládalo za běžné, že se na potřebné místo dopravovali svou vlastní silou. Zajímavý bicykl pro železniční úředníky vám popíše článek z roku 1910.
Následující text pochází z roku 1910

Bicykl pro jízdu na kolejnicích.

Úředníci při drahách toužili zajisté již dávno po lehkém bicyklu, na kterém by bylo možno jeti nejen po silnicích, ale po jednoduché úpravě i na kolejnicích, čímž by byly usnadněny a urychleny různé pochůzky a inspekční cesty.

Taková vozidla nejsou sice novinkou, ale možno říci, že všem kladeným podmínkám dosud nevyhovovala.

Bicykl, který sestrojil Loewenguth, zástupce přednosty státních drah francouzských v Rochefort, a jehož dvě vyobrazení uveřejňujeme, je pěkným řešením jmenovaného úkolu.

Je to bicykl jednoduchý, jejž lze snadno přeměniti tak, že může jeti po kolejnicích.

U předního kola je vidlice, jejíž dolní konce mají kladky, uložené na ocelových kuličkách. Při jízdě na silnici je vidlice zvednuta, jede-li se na kolejnicích, spustí se její přední konec, tak že kladky obejmou hlavu kolejnice. Tím je dosaženo vedení úředního kola. |

U zadního kola jest upevněna na rámu bicyklu trojúhelníková kostra, jejíž volný konec nese kladku taktéž o uložení kuličkovém, která spočívá na druhé kolejnici. To je tedy opora, zabraňující překocení.

Jede-li bicykl v křivce, je nutno postarali se o udržení rovnováhy. Za tím účelem je na dosah cyklisty rukojeť, kterou se účinkuje prostřednictvím táhla na nekonečný šroub, jenž zabírá s ozubeným kolem a to s pastorkem, upevněným na třmenu kladky. Otáčením rukojeti zvedá nebo spouští se konec trojúhelníkové kostry podporné a tak se udržuje rovnováha.

Váha bicyklu i s přídavkem pro jízdu po kolejnicích jest 18 kg. Zprávy odborných časopisu vyslovují se pochvalně o praktičnosti tohoto bicyklu.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1910, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
7. června 2019


Diskuze k článku „Speciální jízdní kolo na silnici i koleje pro železničáře“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.