Bicykl pro jízdu na kolejnicích.
Úředníci při drahách toužili zajisté již dávno po lehkém bicyklu, na kterém by bylo možno jeti nejen po silnicích, ale po jednoduché úpravě i na kolejnicích, čímž by byly usnadněny a urychleny různé pochůzky a inspekční cesty.
Taková vozidla nejsou sice novinkou, ale možno říci, že všem kladeným podmínkám dosud nevyhovovala.
Bicykl, který sestrojil Loewenguth, zástupce přednosty státních drah francouzských v Rochefort, a jehož dvě vyobrazení uveřejňujeme, je pěkným řešením jmenovaného úkolu.
Je to bicykl jednoduchý, jejž lze snadno přeměniti tak, že může jeti po kolejnicích.
U předního kola je vidlice, jejíž dolní konce mají kladky, uložené na ocelových kuličkách. Při jízdě na silnici je vidlice zvednuta, jede-li se na kolejnicích, spustí se její přední konec, tak že kladky obejmou hlavu kolejnice. Tím je dosaženo vedení úředního kola. |
U zadního kola jest upevněna na rámu bicyklu trojúhelníková kostra, jejíž volný konec nese kladku taktéž o uložení kuličkovém, která spočívá na druhé kolejnici. To je tedy opora, zabraňující překocení.
Jede-li bicykl v křivce, je nutno postarali se o udržení rovnováhy. Za tím účelem je na dosah cyklisty rukojeť, kterou se účinkuje prostřednictvím táhla na nekonečný šroub, jenž zabírá s ozubeným kolem a to s pastorkem, upevněným na třmenu kladky. Otáčením rukojeti zvedá nebo spouští se konec trojúhelníkové kostry podporné a tak se udržuje rovnováha.
Váha bicyklu i s přídavkem pro jízdu po kolejnicích jest 18 kg. Zprávy odborných časopisu vyslovují se pochvalně o praktičnosti tohoto bicyklu.
témata článku:
Diskuze k článku „Speciální jízdní kolo na silnici i koleje pro železničáře“