Bejvávalo.cz
Speciální jízdní kolo na silnici i koleje pro železničáře
Bicykl pro jízdu na kolejnicích.
Úředníci při drahách toužili zajisté již dávno po lehkém bicyklu, na kterém by bylo možno jeti nejen po silnicích, ale po jednoduché úpravě i na kolejnicích, čímž by byly usnadněny a urychleny různé pochůzky a inspekční cesty.
Taková vozidla nejsou sice novinkou, ale možno říci, že všem kladeným podmínkám dosud nevyhovovala.
Bicykl, který sestrojil Loewenguth, zástupce přednosty státních drah francouzských v Rochefort, a jehož dvě vyobrazení uveřejňujeme, je pěkným řešením jmenovaného úkolu.
Je to bicykl jednoduchý, jejž lze snadno přeměniti tak, že může jeti po kolejnicích.
U předního kola je vidlice, jejíž dolní konce mají kladky, uložené na ocelových kuličkách. Při jízdě na silnici je vidlice zvednuta, jede-li se na kolejnicích, spustí se její přední konec, tak že kladky obejmou hlavu kolejnice. Tím je dosaženo vedení úředního kola. |
U zadního kola jest upevněna na rámu bicyklu trojúhelníková kostra, jejíž volný konec nese kladku taktéž o uložení kuličkovém, která spočívá na druhé kolejnici. To je tedy opora, zabraňující překocení.
Jede-li bicykl v křivce, je nutno postarali se o udržení rovnováhy. Za tím účelem je na dosah cyklisty rukojeť, kterou se účinkuje prostřednictvím táhla na nekonečný šroub, jenž zabírá s ozubeným kolem a to s pastorkem, upevněným na třmenu kladky. Otáčením rukojeti zvedá nebo spouští se konec trojúhelníkové kostry podporné a tak se udržuje rovnováha.
Váha bicyklu i s přídavkem pro jízdu po kolejnicích jest 18 kg. Zprávy odborných časopisu vyslovují se pochvalně o praktičnosti tohoto bicyklu.
Diskuze k článku „Speciální jízdní kolo na silnici i koleje pro železničáře“