První úspěšné testovací lety vzducholodi Zeppelin

původně vyšlo: Věda a práce 1901, autor neuveden
Hrabě Ferdinand von Zeppelin je díky svým vzducholodím známý dodnes. Článek z roku 1900 vám popíše začátek legendy - první úspěšné lety jeho létajících strojů.

listování v kapitolách článku 'První úspěšné testovací lety vzducholodi Zeppelin'
  1. První den pokusných letů se vzducholodí Zepellin
  2. Druhý den pokusných letů s první vzducholodí Zepellin
  3. Kompletní fotogalerie k článku
další »


První vzlety Zeppelinovy vzducholodi

Již loni, na podzim roku 1899 a pak letos od časného jara s nedočkavostí očekáván byl první, pokusný vzlet Zeppelinovy vzducholodi. Avšak dohotovování složité konstrukce obrovského onoho tělesa protahovalo se od měsíce k měsíci. Konečně rozhlásilo se koncem června, že se vzducholoď k prvnímu pokusu chystá.

K tomuto dávno čekanému okamžiku sjelo se veliké množství cizinců do Manzellu nad Bodamským jezerem, aby se stali svědky tak důležitého děje, jakým jest zdařilý vzlet obrovské vzducholodi, 128 m dlouhé a 11.5 m tlusté, tedy více než 1 5.000 m3 vodíku držící. Avšak pohoda nepřála v tyto dny odvážnému tomu podniku, neboť právě v poslední červnové dny vál vítr rychlostí až 10 m za vteřinu, jenž ovsem každý podobný pokus již předem znemožňoval. Tím stalo se, že četní cizinci, pobyvše několik dní na březích Bodamského jezera, pozbyli trpělivosti a s nepořízenou zase odjížděli.

Teprve 2. července k večeru ztišil se prudký vítr a zmírnil se na 4 m ve vteřině. Tu rozhodl se hrabě Zeppelin k 8. hod. večerní na tom, že ještě téhož dne pokus podnikne. Připravený parník Buchholz připřáhl se k voru, na němž vzducholoď byla budována, a vytáhl jej i se vzducholodí z kůlny na širou hladinu jezerní. Již při tom osvědčily se vrtule balonové co do své výkonnosti. Byloť i zkušenými odborníky o tom pochybováno, zdali vrtule pro poměrně malý svůj rozměr budou s to, poháněti ohromný balon. Mezi vytahováním voru stalo se vsak, že loď byla nucena vykonati oblouk, při němž se vlečné lano úplně povolilo, tak že vor pozbyl souvislosti s lodí. Toho okamžiku užil Zeppelin k tomu, že dal vrtule balonu do pohybu uvésti, a dokázal toho, že vrtule nejen balon, ale i těžký vor po vodě samostatně poháněti dovedly.

Když pak byl vor dosti daleko od kůlny vzdálen, povolena byla lana, jimiž byl balon k voru připoután, tak že se balon na několik metrů do výše povznesl, jak to náš obrázek znázorňuje. Při tom již mohlo býti zjištěno, že balon i při 1000 kg přítěže má dosti stoupavosti.

Tím zakončen byl pokus toho dne, a balon byl zase zavezen pod kůlnu.


listování v kapitolách článku 'První úspěšné testovací lety vzducholodi Zeppelin'
  1. První den pokusných letů se vzducholodí Zepellin
  2. Druhý den pokusných letů s první vzducholodí Zepellin
  3. Kompletní fotogalerie k článku
další »

Původní zdroj historického článku:
Věda a práce 1901, autor neuveden


datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
1. listopadu 2011


Diskuze k článku „První úspěšné testovací lety vzducholodi Zeppelin“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Obchod.Bejvávalo.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2023 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.