Nová nákladní lokomotiva Severní dráhy francouzské.
Značné náklady, poměrně velké rychlosti dopravní a trati o velkém stoupání i křivostech nutí k použití lokomotiv typu, jehož navrhovatelem byl švýcarský inženýr A. Mallet.
Měli jsme již příležitost zmíniti se o tomto uspořádání a opakujeme, že je charakterisováno dvěma samostatnými podvozky: spřažené nápravy jednoho jsou pohybovány od válců malých, spřažené nápravy druhého od válců velkých.
K tomuto typu řadí se nová tendrovka Severní dráhy francouzské, již musila tato společnost na některých svých tratích zavésti, jelikož zde dosavadní lokomotivy na dopravu těžkých vlaků (950 tun) nestačily.
Lokomotiva má osm náprav: tři spřažené vpředu, jež náleží k přednímu podvozku, tři spřažené vzadu, které jsou součástí podvozku zadního, a dvě podporné uprostřed. Malé válce o průměru 400 mm jsou vzadu a jejich ojnice účinkují na nápravy zadního podvozku, na předním podvozku jsou válce velké o vrtání 630 mm. Zdvih pístů měří 680 mm. Průměr kol spřažených činí 1455 mm, podporných 850 mm.
Kotel, jehož plocha roštová měří 3 m², je sestrojen pro přetlak páry 16 kg/cm², což je hodnota nyní u lokomotiv francouzských běžná. Kotel má 130 kouřových trubek Serve-ových, jichž vnitřní průměr měří 70 mm, a délka mezi trubkovými čely je 4750 mm. Celková výhřevná plocha kotlu měří 244,55 m², z čehož připadá na trubky kouřové 232,56 m².
Celková délka lokomotivy činí 16,186 m, celkový rozvor náprav 12,59 m a vzdálenost čepů obou podvozků měří 8,18 m. Okraj komínu je nad hlavou kolejnice 4,22 m, osa kotlu 2,8 m.
Normálně pracuje parní stroj lokomotivní jako compoundní; za rozjezdu anebo za zvláště nepříznivých podmínek pouští se do válců velkých přímo pára seškrcená na 6,5 kg/cm². Tažná síla za normální činnosti je 18.607 kg, za rozjezdu 24.064 kg.
Váha prázdné tendrovky je 78 tun, ve službě 102 tuny; při vyčerpaných zásobách vody a uhlí, které činí 12,8 m³ resp. 5 tun, je váha adhaesní, t. j. váha připadající na nápravy spřažené, 72 tuny.
témata článku:
Diskuze k článku „Parní lokomotiva zvláštní spřažené konstrukce, kterou si vyžádala náročná trať ve Francii“