Parní lokomotiva zvláštní spřažené konstrukce, kterou si vyžádala náročná trať ve Francii

rubrika: historické články / železnice, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1906, autor neuveden.
Historický článek z roku 1906 vám detailně popíše zajímavou parní lokomotivu s atypickou konstrukcí, která vznikla speciálně pro rychlé tratě s množstvím oblouků a velkým stoupáním.
Následující text pochází z roku 1906

Nová nákladní lokomotiva Severní dráhy francouzské.

Značné náklady, poměrně velké rychlosti dopravní a trati o velkém stoupání i křivostech nutí k použití lokomotiv typu, jehož navrhovatelem byl švýcarský inženýr A. Mallet.

Měli jsme již příležitost zmíniti se o tomto uspořádání a opakujeme, že je charakterisováno dvěma samostatnými podvozky: spřažené nápravy jednoho jsou pohybovány od válců malých, spřažené nápravy druhého od válců velkých.

K tomuto typu řadí se nová tendrovka Severní dráhy francouzské, již musila tato společnost na některých svých tratích zavésti, jelikož zde dosavadní lokomotivy na dopravu těžkých vlaků (950 tun) nestačily.

Lokomotiva má osm náprav: tři spřažené vpředu, jež náleží k přednímu podvozku, tři spřažené vzadu, které jsou součástí podvozku zadního, a dvě podporné uprostřed. Malé válce o průměru 400 mm jsou vzadu a jejich ojnice účinkují na nápravy zadního podvozku, na předním podvozku jsou válce velké o vrtání 630 mm. Zdvih pístů měří 680 mm. Průměr kol spřažených činí 1455 mm, podporných 850 mm.

Kotel, jehož plocha roštová měří 3 m², je sestrojen pro přetlak páry 16 kg/cm², což je hodnota nyní u lokomotiv francouzských běžná. Kotel má 130 kouřových trubek Serve-ových, jichž vnitřní průměr měří 70 mm, a délka mezi trubkovými čely je 4750 mm. Celková výhřevná plocha kotlu měří 244,55 m², z čehož připadá na trubky kouřové 232,56 m².

Celková délka lokomotivy činí 16,186 m, celkový rozvor náprav 12,59 m a vzdálenost čepů obou podvozků měří 8,18 m. Okraj komínu je nad hlavou kolejnice 4,22 m, osa kotlu 2,8 m.

Normálně pracuje parní stroj lokomotivní jako compoundní; za rozjezdu anebo za zvláště nepříznivých podmínek pouští se do válců velkých přímo pára seškrcená na 6,5 kg/cm². Tažná síla za normální činnosti je 18.607 kg, za rozjezdu 24.064 kg.

Váha prázdné tendrovky je 78 tun, ve službě 102 tuny; při vyčerpaných zásobách vody a uhlí, které činí 12,8 m³ resp. 5 tun, je váha adhaesní, t. j. váha připadající na nápravy spřažené, 72 tuny.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1906, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
4. prosince 2018


Diskuze k článku „Parní lokomotiva zvláštní spřažené konstrukce, kterou si vyžádala náročná trať ve Francii“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.