Rok 1939: Kolona německých okupačních vojsk vyrazila ku Praze, jednotky cyklistů nezastavilo ani náledí

původně vyšlo: Lidové noviny - 1939, autor od.
14. až 16. března roku 1939 obsadila německá armáda pod vedením Adolfa Hitlera zbytek naší vlasti. Zajímá vás, jak tehdy kolona s technikou a vojáky německé armády postupovala naší zemí a jakým překážkám musela čelit? Článek, vydaný v Lidových novinách 15. března roku 1939, vás s tím seznámí.


Nástup německých vojáků od hranic

Praha 15. března

Téměř rázem šesté hodiny ranní překročily dnes německé dotykové hlídky na motocyklech hraniční čáru.

Za nimi následovala osobní auta, obsazená vedoucími důstojníky, doprovázená střídavě obrněnými auty a polním četnictvem na sidecarech. Jeden z hlavních proudů postupoval silnicí vedoucí od hranic kolem Roudnice.

Nepřetržitý sled různých útvarů odbočil na Velvary, jež byly prvním větším českým městem, jimž projížděl tento proud vojska.

Jeho postup ztěžovala hustá vánice, jež zledovatěla povrch mokvajících silnic, takže některá těžká vozidla motorisované pěchoty občas klouzala k příkopům a zdržovala postup.

Velmi namáhavá byla jízda pro kolony cyklistů, nesoucích přes rameno pušky nebo i lehké kulomety a celou polní výzbroj. Vojáci nejevili však známky únavy. Ačkoli celou noc probděli, neslézali s kol ani do kopců, pokud nebyl dán pokyn k odpočinku.

Před každou větší skupinou jel motocykl se sidecarem a jezdec upozorňoval proti jedoucí vozidla, že okupační armáda postupuje po pravé straně. Dělostřelectvo zaujalo většinou postavení na polích u Prahy před Jenerálkou.

Po desáté hodině vracela se pak od Prahy směrem ke hranicím uprázdněná vozidla motorisované pěchoty. Směrem ku Praze se jelo místy i dvěma proudy, takže nebylo dost místa na vracející se vozidla.

Všechny závady byly však pohotově odstraňovány, takže i soukromá doprava nebyla nikterak zdržována.

Ve sledu německých vozidel byla často zapojena vozidla, jedoucí z různých končin Čech do Prahy. Postupujícím vojskem nebylo v tom bráněno a naopak při zastávkách vojenských útvarů byla jedna strana silnice zcela uvolněna pro soukromou dopravu.


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1939, autor od.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
15. března 2022


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.