Účelem našeho podnikáni nemají býti peníze.
Pravidlo Američana Henry Forda zní asi takto:
»Muž, jenž vynakládá svou dovednost a vynalézavost, aby mohl dáti za dolar co nejvíce a nikoliv co nejméně, musí se dodělati úspěchu. Největší vadou je, že většina lidí pouští se do podnikání jedině proto, aby co nejvíce a co nejrychleji vydělali, což je velmi obtížné, poněvadž se chtěli zmocniti něčeho, co už náleží jinému.
Tak vzniká také obrovská soutěž. Tak je tomu nejen u jednotlivců, nýbrž i u celých národů. Prospívá jen ta země, která dává co nejvíce jiným, ať již prací nebo hmotou. Především je třeba přičinili se o to, aby klesaly ceny surovin.
Většina továrníků však věci nerozumí. Dají se prostě vypočítali výrobní cenu, připočítají pak prodejní náklad a zisk a čekají na kupce. My v Detroit jednáme jinak. Pátrali jsme po tom, čeho lidé nejvíce potřebují, a toho jsme jim chtěli dáti za dolar co nejvíce.
Výrobek měl býti dobrý a spolehlivý; proto jsem jedenáct let zkoušel, než jsem si byl jist, že nemohu udělati nic lepšího. A teprve tehdy začali jsme uvažovali, jak provésti svůj úmysl tak, aby se obecenstvu dostalo co nejvíce za dolar.
Vázne-li prodej, nenutíme obecenstvo ke koupi, snížíme ceny, a to obyčejně pod náklad výrobní. Svým lidem pak uložím, aby vyšetřili nové úspory a posud se to vždy podařilo. Čím více dáme za dolar, tím více máme kupců a čím větší výroba, tím více můžeme za dolar poskytnouti.«
— Na základě tohoto pravidla byl zbudován jeden z nejúspěšnějších podniků naší doby, jenž svou organisací dovedl opatřit celému světu laciný a výborný dopravní prostředek.
témata článku:
Diskuze k článku „Podnikání podle Henryho Forda: Jak dosáhnout úspěchu?“