Historické zimní kolo pro jízdu na ledu a sněhu

rubrika: historické články / sport, původně vyšlo: Věda a práce 1901, autor neuveden.
Milujete jízdu na kole nebo elektrokole, ale vadí vám jak to v zimě na zledovatělé cestě klouže? Tak si zkuste své kolo upravit podle zajímavého amerického zimního bicyklu, který vám představí článek z roku 1901.
Následující text pochází z roku 1901

Sněhové kolo

Saňkový bicykl jest právě nyní pro zimní období vhodným předmětem sportu. A to tím spíše, poněvadž si jej snadno z obyčejného bicyklu upraviti můžeme.

Myšlénka tato není sice nikterak nová, jestiť tak stará jako bicykl sám; avšak dosud nepodařilo se nikomu navrhnouti rychlý a levný způsob, jak by se kolo na saně přeměniti mohlo, ačkoli podobných návrhů bylo již velmi mnoho učiněno.

Bicyklové saňky, které svým čtenářům tuto na obraze předvádíme, sestávají v podstatě z obyčejného bicyklu, jemuž se toliko zadní kolo sejme. Na předním kole připevní se pomocí dvou kovových objímek na pneumatice a obruči jednoduchá brusle.

Brusle jest ke kolu tak pevně přimknuta, že sešinutí její stranou nebo sešikmění její jest naprosto vyloučeno. Zadní kolo nahradí se zvláštním kolesem poháněcím, jež se od kola tím liší, že postrádá loukotě.

Dvanáct ocelových mečíků je tu zakončeno v ostré, dobře zakalené hroty, jimiž se koleso od ledu odráží. Aby se pak mečíky příliš neohýbaly, spojeny jsou vespolek pletivem drátovým, jak na obraze jest viděti. Tím že konce mečíků zůstávají volnými, ponecháno jest jim dostatečné míry pružnosti, aby jednak svému poháněcímu úkolu dobře vyhovovati mohly, aniž by saňkami příliš strkavě pohybovaly, jednak aby se ani z původní polohy opětovnými nárazy nevyšinovaly, ani se zase nelámaly.

Toto poháněci koleso uvádí se v otáčení obyčejným šlapacím zařízením velocipedovým a spočívá při tom na malých saňkách, které pro bezpečnost polohy jsou mimo to pevně spojeny s pedálem. Výškou těchto saněk určuje se zároveň míra, po kterou se hroty mečíků do ledu zabořují.

Saňkový bicykl hodí se, jak již z popisu lze poznati, především pro jízdu po ledě; avšak dá se ho rovněž se zdarem užiti k jízdě na zmrzlém, tvrdém sněhu.

Novinka tato vyskytla se loni v závodě »Jee Gycle Manufacturing Co« v Milwaukee (Wiscousin) v Severní Americe. Avšak není nám známo, jaké rychlosti při jízdě na ledě bylo dosaženo a zdali se také při delších výletech a cestách osvědčila.

Kdo by svoje kolo chtěl na takové saňky předělati, musil by si dát zhotoviti právě popsané koleso a oboje saňky pod přední i zadní kolo.


Původní zdroj historického článku:
Věda a práce 1901, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
13. listopadu 2019


Diskuze k článku „Historické zimní kolo pro jízdu na ledu a sněhu“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.