Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   •   samolepky na stěnu Pieris.cz   •   magazín Příroda.cz   •   plastikové modely Plastikáče.cz   •   převod PDF na GIF animace DraGIF.cz

Jak probíhala rekonstrukce pražského mostu císaře Františka Josefa?
původně vyšlo: Epocha 1897, autor neuveden.

Jak v Praze probíhala rekonstrukce most císaře Františka Josefa v době, kdy se o mosty opravdu dbalo a nenechávaly se zřítit? S tím vás seznámí článek z roku 1897.


Rekonstrukce mostu císaře Františka Josefa.

Práce provedené za účelem rekonstrukce mostu císaře Františka Josefa svěřené pražské železářské společnosti akciové dříve Ruston a spol. byly tímto způsobem vykonány : Dne 1. května počalo se sesilováním příčních nosičů, kteráž práce bez přerušení komunikace trvala až do konce července.

Nosiče tyto mají nyní pateronásobnou bezpečnost oproti dřívější jednoduché bezpečnosti. Zároveň byly sesíleny čtyři věžovité pilíře tím, že do věží byly postaveny nové pilíře, takže dosavádní věže mají pouze dekorační účel. Nové pilíře spočívají na zdivu s olověnou podložkou a jsou dále podepřeny dvěma velkými železnými deskami. Následkem nedostatečného místa byla tato práce prováděna neobyčejným způsobem, totiž tím, že se nejdříve počalo montováním nejvyššího dílu.

Hotová část pilíře byla z dola vytlačena vzhůru pomocí hydraulického lisu na lešení vztýčeném uvnitř staré věže a ostatní části byly postoupně dále montovány. Na počátku srpna byl most uzavřen obecenstvu, neboť byly staré řetězy sundavány a zároveň upevňovány podélné nosiče.

Následkem rezovitosti starých článků řetězových na starých svorníkách následkem velké výše a neprístupnosti jednotlivých částí konstrukce, jež musily býti sňaty, a pak následkem nepříznivého počasí prodloužily se poněkud tyto práce. Sesilování podélných nosičů trvalo až do konce září.

Zároveň byla montována nová lůžka do věží. Jak obtížná byla tato práce, dokazuje nejlépe ta okolnost, že jediný kus vážil 45 metr. centů a musil býti vyzvednut do výše 19 metrů nad jízdní dráhu mostu. Nejtěžší prací bylo však vyměňování kotvových desek Staré desky vážily každá 67 metr. centů, nové 99 metr. centů, vyměňování nemohlo se tudiž díti obyčejným způsobem, ale bylo použito patentního řetězu dle systému Gallyho, tak že pomocí hydraulických čerpadel vyměňování bylo velmi pohodlně provedeno

Počátkem října počala se montovati nová lana, jež dodala firma Felten a Quilleaume v Manheimu, mající světový patent na tato lana. Tahacími zkouškami se objevilo, že lana mají pevnost 14 až 17 009 kg. na jeden čtvereční centimetr. To je již dostatečným důkazem, jak značně bylo postaráno o jistotu mostu pro budoucnost.

Připomenouti dlužno, že přes všechny obtíže a nebezpečí neudálo se na stavbě mostu ani jedno neštěstí. Dále uvésti nutno, že se musí zápasiti s velkým návalem vody ve štolách na straně staroměstské, kde jsou dvě lokomobily dnem i nocí zaměstnany čerpáním vody.

Zbývá ještě pouze vložení již napjatých lan do pouzder a podle všeho obtěžkací zkouška bude vykonána již uprostřed ledna 1898. tak že dle největší pravděpodobnosti v této době bude most opět odevzdán veřejné dopravě. Dozor nad stavbou vede, jak známo, se strany obce pražské vrchní inženýr pan Jiří Soukup.



původ historického článku:
Epocha 1897, autor neuveden.


datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
6. srpna 2018



Debata k článku 'Jak probíhala rekonstrukce pražského mostu císaře Františka Josefa?'





Fotoarchiv




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

Pokud chcete náš obsah převzít nebo máte zájem u nás zveřejnit svůj PR článek, tak nás prosím kontaktujte.

© 2011 - 2018 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.



Naše další projekty:

Zajímavé odkazy: Webhosting, Aplus Hotel - levné ubytování v Praze

Chcete zde být také uvedeni? Kontaktujte nás.