Už naše prababičky věděly, že nakupovat levné zboží se nevyplatí

rubrika: historické články / rodina, móda a životní styl, původně vyšlo: Šťastný domov 1916, autor neuveden
Vyplatí se nakupovat ty nejlevnější suroviny prodávané supermarkety v akčních nabídkách, nebo je lepší připlatit si za trošku kvality? Podobné otázky často řešily už naše prababičky. Přečtěte si, co se o tom psalo už v roce 1916 a uvidíte, zda se situace od té doby nějak změnila.
Následující text pochází z roku 1916

Nač spekulují výrobci náhražek.

Na nic jiného, nežli na lehkomyslnost hospodyň. I ta nejopatrnější koupí novou náhražku aspoň jednou, aby ji zkusila. Ale výrobci úplně postačí, když jednou koupí náhražku milion hospodyň, některému i méně.

Na př.: Hlinková náhražka mýdla stojí výrobce 2—3 h za kus, který prodá obchodníku na př. za 12 h a ten prodává spotřebitelům po 20 hal.

Prodá-li se v 1000 obchodech po pěti tuctech — a to je přece neobyčejně snadné, činí to 60.000 kusů, na penězích 12.000 K; výr. cena je 1200 K, výdělek výrobce 6000 K, výdělek obchodníků 5000 K.

Výrobce prodá obchodníkům zpravidla více a nestará se o to, co si počnou se zbožím, které jim zůstane na krku, neboť pro zítřek má uchystanou zas už jinou náhražku, na které za několik týdnů vydělá zase svých 6000 nebo více K.

Ovšem maloobchodník, aby se zboží zbavil, vřele je doporučuje jako velmi dobré a najde se lehkověrných kupců dost a dost, kteří jeho ujišťování věří. To zas podněcuje výrobce náhražek k novým pokusům a k novým útokům na kapsy spotřebitelů.

Můžete býti jisti, že mezi 100 náhražkami vyskytne se sotva 1 až 2% takových, které by vskutku něco za vydaný peníz jen přibližně způsobilého poskytovaly.

Ovšem se tu hospodyně dává často mýlit. Koupí na př. náhražku kávy a jeden hlas jde mezi hospodyněmi, že je velmi dobrá.

Proč? Protože chytrý výrobce bezcenné náhražce dodal vzhledu, vůně a chuti trochou cukru, vanilkového extraktu a p. a tak oklamal čich a chuť.

Stále se volá na spotřebitele: chraňte se, stůjte na stráži, seznamujte úřady s těmi nešvary; co by měl ještě spotřebitel, který stráví celý svůj den na frontě před krámy ještě dělat a kolik by si tu přidělal pochůzek na soudy, potravní stanice a také výloh, místo co by se potravní stanice a soudy z vlastního podnětu měly o to starat.


Původní zdroj historického článku:
Šťastný domov 1916, autor neuveden


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
12. listopadu 2019


Diskuze k článku „Už naše prababičky věděly, že nakupovat levné zboží se nevyplatí“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.