Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   •   samolepky na stěnu Pieris.cz   •   magazín Příroda.cz   •   plastikové modely Plastikáče.cz   •   převod PDF na GIF animace DraGIF.cz

Plovoucí přístavní jeřáb schopný uzvednout až 100 tun
původně vyšlo: Epocha 1904, autor F. T.

Plovoucí jeřáb je velmi praktický při vykládání a nakládání lodí v přístavu a přesně takový jeřáb s nosností až 100 tun sloužil v americkém přístavu v Brooklynu. Popíše vám ho dobový článek z roku 1904.


Plovoucí jeřáb nosnosti 100.000 kg

Ve velkých mořských přístavech se věnuje nemalá pozornost zařízením, jimiž se překládají veliké a těžké předměty, kotly, děla a pod. Zvláště v posledních letech, kdy váha takovýchto lodních součástí vzrůstá do netušených dříve číslic, byly práce spojené s opravami lodí velmi ztěžovány nedostatkem jeřábů, jimiž by se lehce a beze značné ztráty času provedlo demontování jednotlivých částí lodí ve správě.

Proto povolil před několika lety na žádost přístavních úřadů kongress Severoamerické Unie provedení různých moderních zařízení doků, transportérů a hlavně jeřábů, z nichž největší, jenž má nosnost 100 000 kg, předvádí připojený náš obrázek.

Aby byly ztráty pracovního času dělnictva zaměstnaného na opravách lodí co možno zmenšeny, umístěn jeřáb tento na plovoucím prámu, takže možno dle potřeby přiblížiti se s ním rychle k boku dotyčné spravované lodi, kde jest jeho upotřebení právě nutné.

Prám tento je dlouhý 34 m, široký 21 m a hluboký 4 m. Nad ním rovnoběžně s jeho podélnou osou jsou ve výši 15 m nad palubou dva nosiče nýtované z profilových želez, jež přesahují palubu o 15 m na každé straně; na palubě pak jsou umístěny koleje pro vlastní pohyblivý jeřáb. Nosiče ty spočívají totiž na nýtovaných nohách, jichž uspořádání je na našem obrázku zřetelně vidět.

Vnitřek prámu je dvěma podélnými stěnami rozdělen ve tři oddělení; v prostředním je pohyblivé protizávaží jeřábu vážící 300 T, kdežto oddělení druhá obsahují zařízení strojní, kotly a sklady uhlí.

Protizávaží se pohybuje po čtyřech kolejnicích taženo drátěným lanem navinutým přes buben výtažného stroje. Pohyb protizávaží je buď samočinný nebo se dá řídit se stanoviště strojníkova, a působí tím způsobem, že když se zvedá velké břemeno, posouvá se k protilehlé straně prámu, aby byla udržena rovnováha celku.

Lana výtažných kladkostrojů mají asi 30 mm průměru, a stroj, jenž jimi pohybuje, má válce průměru 315 mm a zdvihu 390 mm; koná 200 obrátek za minutu. Stroj, jenž pohybuje protizávažím, má válce průměru 290 mm a zdvihu 470 mm.

Rychlost zvedání břemene 100 T je 42 mm za vteřinu, břemene 50 T pak 50 mm ; zvedání břemen malých se děje rychlostí 133 mm za vteřinu.



původ historického článku:
Epocha 1904, autor F. T.


datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
30. ledna 2018



Debata k článku 'Plovoucí přístavní jeřáb schopný uzvednout až 100 tun'









Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

Pokud chcete náš obsah převzít nebo máte zájem u nás zveřejnit svůj PR článek, tak nás prosím kontaktujte.

© 2011 - 2018 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.



Naše další projekty:

Zajímavé odkazy: Webhosting, Aplus Hotel - levné ubytování v Praze

Chcete zde být také uvedeni? Kontaktujte nás.