Obrovský železniční vůz pro dopravu děl.
Rakouské státní dráhy pořídily si pro dopravu děl pro námořní loďstvo 16tinápravový vůz, jehož nosnost je 140.000 kg.
Vůz sestává ze 2 podvozků, jež se spojují z dalších 2 podvozků po 8 dvojkolích. Oba podvozky jsou spojeny mostem, na kterém jest uložen hlavní nosný most délky 15,88 m.
Rozchod kol podvozku měří 130 m, souhrnný rozchod 8nápravového podvozku 9,30 m. Délka vozu při 15 m vzdálenosti obrtlíků nosného mostu je 27,462 m. Váha samotného vozu činí 87.140 kg, takže při úplném zatížení leží na kolejnicích váha 227.140 kg, což už přesahuje největší dovolené zatížení vrchní stavby rakouských drah pro běžný metr; z toho důvodu musila být dovolená váha nej těžšího nákladu snížena na 100.000 kg.
Tento vůz je stavěn ve strojírně Ringhoffer-ově na Smíchově a je největším železničním vozem v Rakousku.
témata článku:
Diskuze k článku „Gigantický vagón pro přepravu těžkých děl“