Trykáž.
Co je trykáž ? Slovo původu novofrancouzského vlastně německofrancouzského (z něm. Trug, klam), psané truquage neb trucage a značící podle slovníku francouzské Akademie „Souhrn prací, pochodů a method, jimiž se upravují předměty oboru starožitnického neb uměleckého tak, aby se zvýšila jejich cena“.
Když r. 1911 zmizela z Louvru „Mona Lisa“, přinesly mnohé listy zprávu, že už dávno v „Salle carrée“ nevisela pravá, nýbrž mistrná její kopie, což je ostatně zcela možno. Spousty malířů, kteří v Louvru kopírují staré mistry, vytvoří začasté kopie od originálu naprosto nerozeznatelné, opatřené i onou patinou stáří. Takový kopista vyčaruje obraz takový, jaký by byl namalován před lety mistrem samým, a tak by Adriaan van Ostade mohl podepsat mnohý „svůj“ obraz dnes vyhotovený, neboť si beztoho ani všechny své obrazy nepamatoval.
Těchto kopií je ve světě tisíce, a Vinci, Rembrandt, Halle, Rubens a jiní a jiní musili by malovat po staletí, aby vytvořili vše to, co dnes nese jejich jmeno, a zač američtí amatéři platí statisíce.
Je zajímavo, že ač se tu jedná o vyložený podvod, hájí se trykéři a poukazují, že poskytují-li zákazníkovi obraz nebo předmět, který má stejnou cenu esthetickou (tu ovšem má, nikoli však historickou), jednají zcela legálně a správně. Kopií se napálí často i odborník, jako se stalo s Rubens-ovým „ Mlýnem “, padělkem koupeným z Ameriky za 1 mil. Doll., nebo v berlínské galerii se spornou voskovou bystou prý od Leonarda da Vinci, která prý však je padělkem anglickým.
Známý případ smělé trykáže, jež vyrušila před několika lety svět, byla nabídka pařížskému baronu Rotschild-ovi, mecenáši a uměleckému historikovi, jemuž z Ruska nabídnuta byla tiara médského krále Saitaferna, vykopaná kdesi na jižní Rusi. Z Ruska musila být vyvezena tajně, koupena Rotschild-em za 200.000 Fr., darována jím Louvru, vystavena, obdivována, a posléz se přihlásil autor, ruský jakýs ciselér Ruchomovskij, který tímto způsobem chtěl upozornit na své velké zneuznávané umění. Tiara pak z Louvru zmizela a památka její zachována bude snad jen v časopise „Illustration“, který přinesl její krásné vyobrazení.
Ovšemže se trykáž neomezuje jen na obrazy, sochy ; knihy a tisky, zbraně, keramika, sklo, látky, porcelán, jedním slovem vše starožitné je předmětem pečlivé práce a snahy trykéřů. Obrázek nám předvádí trykéře vyrábějícího z nové rytiny starou koupáním tisku v určitém roztoku, který dodá papíru vzhled antiky.
Je jisto, že v Italii a Francii, kde starožitnictví a sběratelství kvete, jsou celé možno říci továrny na soustavnou výrobu trykovaných předmětů, a nutno se tedy při koupi sebe nepatrnější starožitnosti míti dobře na pozoru, abychom se neošidili a nekoupili „novou starožitnost“, byť by byla třeba i lepší nežli stará původní.
témata článku:
Diskuze k článku „O vyrábění kopií uměleckých děl“