Elektrické lokomotivy v Simplonském tunelu.
Elektrický pohon Simplonské trati byl již po delší dobu předmětem důkladného studia švýcarských elektrotechnických firem. Správa spolkových drah švýcarských, ač uznávala výhody toho druhu pohonu, váhala přece s jeho zavedením naponejprv na hlavní trati, která má takovou mezinárodní důležitost jako právě Simplonská.
Během času se však seznalo, že je ventilace tunelu při pohonu parním obtížnější než se předpokládalo, a pak také seznány dobré výsledky získané mezitím na pokusných tratích hlavních drah s elektrickým pohonem, takže i zde přikročeno k zavedení lokomotiv elektrických.
Vozba se na Simploně nyní provádí 1000koňovými lokomotivami na třífázový proud od švýcarské firmy Brown, Boveri & Spol. za užití proudu o napjetí 3300 volt a 15 periodách. Stroje tyto mají tři nápravy spřažené spojnicemi, které jsou bez ozubených kol hnány dvěma elektromotory pro 34 a 68 km za hodinu. Lokomotiva taková může táhnout osobní vlak o 365 T nebo vlak nákladní o 465 T. Elektricky se jezdí dosud jen na vlastní tunelové trati dlouhé 20 km; dráhu tu ujede osobní vlak ve směru Brig-Iselle za 20 min., obráceně za 30 min., nákladní vlak za 40 min.
Za elektrárny slouží strojovny, které vodní silou poháněly stroje při výstavbě tunelu. Přívod proudu je v tunelu proveden dráty zavěšenými na stropě; odvádění jeho se děje kolejnicemi. V obou konečných stanicích jest ovšem nutno měniti stroje, parní lokomotivy za elektrické.
témata článku:
Diskuze k článku „Výkonná elektrická lokomotiva s výkonem 1000 koní“