Naše projekty:   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   magazín Příroda.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Výkonná elektrická lokomotiva s výkonem 1000 koní

původně vyšlo: Epocha 1907, autor —a.
Parní lokomotivy se ve 20 kilometrů dlouhém Simplonském tunelu mezi Itálií a Švýcarskem neosvědčily. Proto byly nahrazeny elektrickými lokomotivami, které vám představí článek z roku 1907.


Elektrické lokomotivy v Simplonském tunelu.

Elektrický pohon Simplonské trati byl již po delší dobu předmětem důkladného studia švýcarských elektrotechnických firem. Správa spolkových drah švýcarských, ač uznávala výhody toho druhu pohonu, váhala přece s jeho zavedením naponejprv na hlavní trati, která má takovou mezinárodní důležitost jako právě Simplonská.

Během času se však seznalo, že je ventilace tunelu při pohonu parním obtížnější než se předpokládalo, a pak také seznány dobré výsledky získané mezitím na pokusných tratích hlavních drah s elektrickým pohonem, takže i zde přikročeno k zavedení lokomotiv elektrických.

Vozba se na Simploně nyní provádí 1000koňovými lokomotivami na třífázový proud od švýcarské firmy Brown, Boveri & Spol. za užití proudu o napjetí 3300 volt a 15 periodách. Stroje tyto mají tři nápravy spřažené spojnicemi, které jsou bez ozubených kol hnány dvěma elektromotory pro 34 a 68 km za hodinu. Lokomotiva taková může táhnout osobní vlak o 365 T nebo vlak nákladní o 465 T. Elektricky se jezdí dosud jen na vlastní tunelové trati dlouhé 20 km; dráhu tu ujede osobní vlak ve směru Brig-Iselle za 20 min., obráceně za 30 min., nákladní vlak za 40 min.

Za elektrárny slouží strojovny, které vodní silou poháněly stroje při výstavbě tunelu. Přívod proudu je v tunelu proveden dráty zavěšenými na stropě; odvádění jeho se děje kolejnicemi. V obou konečných stanicích jest ovšem nutno měniti stroje, parní lokomotivy za elektrické.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1907, autor —a.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
14. listopadu 2017


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.








Debata k článku Výkonná elektrická lokomotiva s výkonem 1000 koní


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2020 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.

 



Naše další projekty: