Vážení lokomotiv.
Stanoviti celkovou váhu lokomotivy není úkolem nesnadným. Provádí se podobně jako vážení jiných povozů na mostních vahách.
Avšak při lokomotivách jedná se zvláště ještě o věc jinou. Každá lokomotiva má více os, na něž se celková její váha rozděluje. A tu jedná se zejména o to, aby váha lokomotivy na jednotlivé tyto osy byla co nejrovnoměrněji rozdělena. Poněvadž pak různé části lokomotivy mají na tutéž délku velmi nestejnou váhu, nestačuje umístiti osy ve stejných vzdálenostech, nýbrž musí tu náležitý ohled brán býti nejenom na různou váhu lokomotivních částí, nýbrž i na velikost kol, která na dotyčné osy jsou naražena.
Okolnosti tyto jsou v praxi tím důležitějšími, poněvadž nestejné zatížení os má za následek neklidný chod stroje, ano mohlo by se i státi příčinou, že by při rychlejší jízdě lokomotiva dokonce z kolejí vyskočila.
Hlavní zřetel nutno jest bráti na přiměřené zatížení kol hnacích. Neboť jakmile by byla příliš málo zatížena, klouzala by a neutáhla by dostatečnou váhu vlaku; byla-li by zase naopak zatížena příliš mnoho, spotřebovalo by se příliš mnoho síly k pohonu. Z toho jde již na jevo, že musí v tom ohledu jinak býti zařízeny lokomotivy rychlovlakův, a jinak lokomotivy pro vlaky nákladní.
Je tudíž v zájmu každé železniční správy, aby lokomotivy právě po této stránce byly co nejdokonaleji sestrojeny. A žádná lokomotiva nesmí se k výkonné službě připustiti, dokud není co nejpřesněji určeno rozložení její váhy na jednotlivé osy. Ovšem musí toto zatížení zároveň vyhovovati přesným rozpočtům konstrukterův.
Jedna z největších továren světa na lokomotivy »Baldwin« ve Spojených Obcích severoamerických váží zatížení os tímto způsobem.
Váhy upevněny jsou na čtyřkolých vozících, které mají rozchod normálních kolejí. Pod každým párem kol umístěn jest jeden takový přístroj k vážení. Každé váhy udávají zatížení dotyčné osy, tak že se pomocí těchto udajů dají pak zříditi nosná péra na vyšetřenou míru nosivosti a průhybu.
Tento způsob stanovití váhu lokomotiv znázorňuje náš obrázek.
Společnost Sever, dráhy francouzské (Compagnie du Nord) užívá k témuž cíli vah soustavy Erhardovy. Je to pakostroj s posouvným závažím, jenž jest na posledním obrázku znázorněn. Při vážení spočívá kolo na lůžku váhy, která jest velice pevná, a přece snadno pohyblivá a citlivá.
Společnost Východní dráhy (Compagnie de ľ Est) užívá prostě vah mostových. Můstkův jest za sebou celkem osm, a každý jest zařízen na nosivost 8000 kg.
Jedině takovýmto přesným a pečlivým rozložením celé váhy lokomotivy dá se dosáhnouti toho, aby některá kola nebyla na újmu ostatních zatížena přes příliš, kdežto by snad sousední neměla zatížení téměř žádného.
Z předeslané úvahy jest i neodborníku jasno, že lokomotiva jest velmi složitým strojem, pečlivě vyváženým a přesně rozčleněným. A jest věru velmi nesnadným problémem, rozděliti mrtvou váhu celého tělesa tak, aby stroj i při nejrychlejší jízdě pracoval s klidem stroje hodinového. Závisíť na tom nejen trvalost celé trati, nýbrž i značnou měrou sama bezpečnost jízdy. A k tomu právě podstatně přispívá užívání vah, jimiž se kontroluje rozdělení tlaku na jednotlivé osy.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak se váží parní lokomotivy“