Železniční pražce.
Roku právě minulého obnášela délka železniční sítě na celé zeměkouli 832.000 km, a úhrnná délka všech kolejí — s ohledem na trati dvojkolejné a na mnohokolejná nádraží — kolem 1,200.000 km; délka kolejnic tedy dokonce 2,400.000 km.
Pro tuto ohromnou délku železničních kolejí zpotřebuje se ovšem též velmi veliký počet pražců, na nichž jsou kolejnice uloženy, a které jsou většinou dřevěné a as 1 m od sebe.
Počet jich obnáší na celé zemi 1200 mill. Toto množství dřeva možno, dobyti z lesa, jenž je velice dobře pěstěn a má plochu 1,200.000 ha, to jest asi plochu Horních Rakous.
Počítaje od doby vzniku této ohromné světové sítě železniční, činila potřeba pražců do dnešního dne asi množství čtyřnásobné, tedy as 4800 mill. kusů, což by odpovídalo lesu pokrývajícímu téměř celé království České!
Naproti těmto ohromným množstvím dřeva zakopaným do vrchní stavby železniční činí počet železných pražců velmi malý zlomek jich počtu celkového; v naší říši totiž jen as l% (ze 48.000 roku 1901), v Německu 19% (z 94.000 roku 1901).
Užití pražců železných staví se — mimo technické příčiny — v cestu u nás i veliká jich cena. Kdežto v Německu stojí pražec takový pouze 7,50 Mk. (asi 8—9 K.), prodává se u nás za 15—17 K., to jest téměř dvakrát dráže.
témata článku:
Diskuze k článku „Železniční pražce: kolik jich potřebují všechny železnice světa?“