Nová lokomotiva C. k. rakouských státních drah.
Tyto dny dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze C. k. rak státním drahám lokomotivu nového typu (Serie 229) dle konstrukce vrch. stav. rady K. Gölsdorfa, která jest určena pro dopravu osobních vlaků největší dovolenou rychlostí 80 km za hodinu.
Lokomotiva tato spočívá na pěti nápravách, z nichž první a poslední jsou radialně posuvné běhouny, prostřední je hnací, a druhá a čtvrtá jsou nápravy spojené. Průměr kol běhounů obnáší 870 mm, kol hnacích a spojkových 1614 mm. Compoundní parní stroj s najížděcím ústrojím patent Gölsdorf má válce průměru 420 a 650 mm. Parní kotel je sestrojen pro tlak páry 14 cm; výhřevná jeho plocha je 110,24 m2, roštová 2 m2.
Lokomotiva tato nemá zvláštní vlečný tendr, nýbrž nese po obou stranách kotlu vodojmy, které pojmou téměř 10 m3 napájecí vody, a za budkou strojvůdcovou má uhlák pro 4000 kg uhlí. Tímto uspořádáním přispívá váha vody a uhlí značně ke zvýšení užitečné adhaesní váhy lokomotivy. Váha stroje ve službě obnáší 65½ T.
Brzda, kterou je lokomotiva vyzbrojena, je dvojí, a to ruční a Hardy-ova samočinná brzda vakuová, jíž lze brzditi vlak a stroj od sebe buď odděleně neb současně. Při vjíždění do stanice brzdí se tu totiž pouze vozy, a lokomotiva svojí setrvačností napíná stále spojky mezi jednotlivými vozy vlaku. Tak nenastává — jako často při jednoduché brzdě vakuové, kde se lokomotiva a vozy brzdí zdánlivě současně, ve skutečnosti však (následkem délky vakuového potrubí) lokomotiva dříve a vozy později — najíždění vozů na lokomotivu a zase odrážení se jich zpruhami nárazníkovými, což cestujícím ve vlaku nebývá právě příliš příjemno.
Největší výhoda této brzdy, jejíž účinek je velice rychlý, spočívá v tom, že se v případě přetržení vlaku všechny vozy opatřené brzdami samočinně zabrzdí a zůstanou na trati státi. Celé toto dosti složité brzdové ústrojí ovládá strojvůdce jedinou pákou, kterou pro různé stupně brzdění pohne o větší neb menší úhel.
témata článku:
Diskuze k článku „Česká parní lokomotiva serie 229“