Bejvávalo.cz

nejnavštěvovanější český server věnovaný historii

Česká parní lokomotiva serie 229

původně vyšlo: Epocha 1904, autor —n.
Nová parní lokomotiva vyrobená v První Českomoravské továrně na stroje, určená pro dopravu osovních vlaků rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Její parametry vám představí dobový článek z roku 1904.


Nová lokomotiva C. k. rakouských státních drah.

Tyto dny dodala První Českomoravská továrna na stroje v Praze C. k. rak státním drahám lokomotivu nového typu (Serie 229) dle konstrukce vrch. stav. rady K. Gölsdorfa, která jest určena pro dopravu osobních vlaků největší dovolenou rychlostí 80 km za hodinu.

Lokomotiva tato spočívá na pěti nápravách, z nichž první a poslední jsou radialně posuvné běhouny, prostřední je hnací, a druhá a čtvrtá jsou nápravy spojené. Průměr kol běhounů obnáší 870 mm, kol hnacích a spojkových 1614 mm. Compoundní parní stroj s najížděcím ústrojím patent Gölsdorf má válce průměru 420 a 650 mm. Parní kotel je sestrojen pro tlak páry 14 cm; výhřevná jeho plocha je 110,24 m2, roštová 2 m2.

Lokomotiva tato nemá zvláštní vlečný tendr, nýbrž nese po obou stranách kotlu vodojmy, které pojmou téměř 10 m3 napájecí vody, a za budkou strojvůdcovou má uhlák pro 4000 kg uhlí. Tímto uspořádáním přispívá váha vody a uhlí značně ke zvýšení užitečné adhaesní váhy lokomotivy. Váha stroje ve službě obnáší 65½ T.

Brzda, kterou je lokomotiva vyzbrojena, je dvojí, a to ruční a Hardy-ova samočinná brzda vakuová, jíž lze brzditi vlak a stroj od sebe buď odděleně neb současně. Při vjíždění do stanice brzdí se tu totiž pouze vozy, a lokomotiva svojí setrvačností napíná stále spojky mezi jednotlivými vozy vlaku. Tak nenastává — jako často při jednoduché brzdě vakuové, kde se lokomotiva a vozy brzdí zdánlivě současně, ve skutečnosti však (následkem délky vakuového potrubí) lokomotiva dříve a vozy později — najíždění vozů na lokomotivu a zase odrážení se jich zpruhami nárazníkovými, což cestujícím ve vlaku nebývá právě příliš příjemno.

Největší výhoda této brzdy, jejíž účinek je velice rychlý, spočívá v tom, že se v případě přetržení vlaku všechny vozy opatřené brzdami samočinně zabrzdí a zůstanou na trati státi. Celé toto dosti složité brzdové ústrojí ovládá strojvůdce jedinou pákou, kterou pro různé stupně brzdění pohne o větší neb menší úhel.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1904, autor —n.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
30. srpna 2017


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.




Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2021 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.