Vyzdvižení celého domu na vysoký kopec

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Epocha 1904, autor F.T.
Přesun téměř 30 metrů douhého a 800 tun těžkého domu na kopec, to by byl jistě oříšek i dnes. Dobový článek vám přiblíží, jak si s tím poradili v Americe v roce 1904.
Následující text pochází z roku 1904

Vyzdvižení domu

Denní listy přinesly již často zprávy o vyzdvižení a přeložení celého domu, jež bylo provedeno v Sev. Americe; avšak odvážná tato práce v tak velkém měřítku, jako nám předvádějí přiložené obrázky, nebyla před tím ještě provedena.

Před několika desítiletími postavil kapitan W. Brown u řeky Monongahelo dům, kolem něhož byla později vedena trať dráhy Baltimore-Ohio. Během času, když doprava na této trati velice stoupla, přikročila společnost dráhy k důkladnějšímu provedení spodní stavby, a aby se rychlost vlaků mohla zvýšit, k odstranění všech ostrých křivek trati. Protože byl Brown-ův dům vyrovnání běhu trati na závadu, bylo rozhodnuto vykoupit pozemek, na němž dům stojí a dům strhnout. Z různých důvodů však později ustanoveno dům ten sice zachovat, ale přeložit jej na vrchol pahorku nalézajícího se za ním.

Na pahorku tom se 53 m nad domem a 68 m za jeho zadní zdí nacházejí zahrady patřící majetníku domu, odkud je pěkný rozhled na řeku a okolní krajinu.


Úloha ovšem nebyla snadná. Budova

— 29 m dlouhá, 14 m široká a vážící 800 tun

— byla nejprve podkopána a podložena 8 dřevěnými trámy profilu 42 x 42 cm a délky 29 m; mezi ně a konstrukci domu vloženo 200 trámů oblých 190 mm v průměru.


Do svahu pahorku pak vypracovány čtyři veliké stupně vzdálené od sebe asi 10 m, načež přikročeno ke vlastnímu zvedání domu pomocí ručních zdvihadel. Současně se zdviháním byly pod domem stavěny dřevěné podpěrné zdi, počtem osm, jež mezi sebou náležitě spojeny a vystuženy.

Když byl dům vyzdvižen o prvních 10 m do výše prvního schodu ve svahu, byl i s roštem, na němž spočíval, vtažen na tento schod koňmi pomocí kladkostrojů. Potom následovalo vyzdvižení o druhých 10 m a opětné odtažení, což se opakovalo tak dlouho, až dům dosáhl svého nového stanoviska, vrcholku zmíněného pahorku.

Jak samozřejmo, byla při provedení tohoto v pravdě amerikanského nápadu zpotřebována spousta dřeva, dle přibližného odhadu 20 000 pečlivě profilovaných trámců, jež byly dopraveny po 20 železničních vagonech. Náklad, jejž zdvižení domu tohoto vyžadovalo, přesahoval ovšem daleko cenu budovy.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1904, autor F.T.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
9. srpna 2017


Diskuze k článku „Vyzdvižení celého domu na vysoký kopec“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.