Naše projekty:   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   magazín Příroda.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Jak se zkoušela pevnost válců parní lokomotivy? Výstřelem z děla

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1911, autor J. Č.
Na válce u parních lokomotiv působí ohromné síly a jejich poškození může za jízdy způsobit vážnou havárii. Článek z roku 1911 vám popíše velmi zvláštní způsob, jakým odolnost válců u parních lokomotiv testovali v Americe.


Zvláštní způsob zkoušení parních válců lokomotivních.

Při parních válcích lokomotivních jest hlavně obava z náhlého prasknutí. Prasknutí může míti příčinu ve značných napětích, která se při lití složitých kusů snadno vyskytnou.

Tam totiž části vyčnívající, jsouce ve formě z několika stran ochlazovány, dříve ztuhnou než části vnitřní a tvoří tak často jakousi pevnou kostru, která nedovolí jiným s ní souvisejícím a později chladnoucím částem se stahovati. Části ty stahují se s postupujícím chladnutím tak, že se často již ve formě přetrhnou, nebo dostanou trhliny.

Jindy sice zůstanou v celosti, avšak prudký otřes stačí, aby se vypsané porušení dostavilo. Parní válce jsou mnohdy právě takové složité kusy a jsou při svém upotřebení za jízdy lokomotivy vystaveny prudkým otřesům. Aby se zmíněná škodlivá napětí odstranila, žíhají se odlité válce po delší dobu ve zvláště upravených komorách.

Aby se pak vyšetřilo, zda přece ještě po tomto vyžíhání válců (litých z oceli) nezůstaly stopy škodlivých napětí, nařídila vláda Spojených států severoamerických pozoruhodné zkoušky.

Zkoušky ty děly se střelbou, a to na vzdálenost jen 9 m. Celkem byly vypáleny proti válci 3 rány.

První projektil prorazil stěnu válce a sploštil se o stěnu druhou. Rány druhé zasáhly stěnu na místech o něco silnějších a zůstaly v ní vězet, při čemž se úplně zdeformovaly. Při prohlídce shledáno, že je válec poškozen jen v místech, na které koule dopadla, jinak se neobjevily trhliny, ba ani odštěpky.

Tím dokázáno, že vyžíháním lze úplně zbaviti i složité odlitky vnitřních napětí.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1911, autor J. Č.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
6. listopadu 2018


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.








Debata k článku Jak se zkoušela pevnost válců parní lokomotivy? Výstřelem z děla


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2020 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.

 



Naše další projekty: