Dělový automobil na balony a aeroplany.
Dříve, než budou sloužiti balony a aeroplany dopravě, bude jich zajisté používáno ve válce.
Je to ostatně patrno již z oné pozornosti, kterou věnují těmto technickým novinkám kruhy vojenské všech států. Surovost takové války přesahuje ovšem veškeré pomyšlení.
Rozumí se samo sebou, že současně s vývojem balonů a aeroplanů kráčí rozvoj přístrojů, jež jsou určeny na jejich ničení. Zmínili jsme se v loňském ročníku o Kruppově děle pro střelbu na letadla a dnes podáváme vyobrazení automobilu dělového, který byl sestrojen v továrně Die Rheinische Metallwaren und Maschinenfabrik.
Automobil tento (viz obrazec) je částečně obrněný a je poháněn čtyřválcovým benzinovým motorem o výkonnosti 20 HP. Hnací ústrojí jest shodné s obvyklým pohonem automobilu.
Automobil, v němž může býti pohodlně pět osob, jest vyzbrojen mitrailleusou Hotchkissovou ráže 8 mm, která jest umístěna mezi předním a zadním sedadlem a tak upravena, že se může podle potřeby otáčeti kol osy svislé, při čemž je možno její hlaveň otáčeti kol osy vodorovné, tak že se obsáhne celý terrain kolem automobilu.
Pohroma, která hrozí aeroplanům zavedením automobilů dělových, sestrojených zvláště proti letadlům, stává se nepatrnou, uvážíme-li, že se aeroplany pohybují velkou rychlostí.
Střelba na ně bude tedy velmi nejistá.
témata článku:
Diskuze k článku „První obrněný automobil s protiletadlovou výzbrojí“