Starosti dávných motoristů: jak připravit parní lokomobilu na zimu

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Věda a práce - 1904, autor neuveden.
Dopřáváte svým vozům před zimou nějakou speciální péči a údržbu? Pokud si myslíte, že to u dnešních aut znamená hodně práce, tak se podívejte jak probíhalo zazimování v případě parních lokomobil - vzdálených předchůdců dnešních traktorů. Přiblíží vám to článek z roku 1904.
Následující text pochází z roku 1904

Zimní spánek lokomobil.

Letní práce v hospodářství jsou ukončeny a nejsilnější pracovník, totiž lokomobila, jde na zimní odpočinek.

Nebude snad na škodu, promluvíme-li o opatřeních, která nutno na lokomobile provésti, aby bez porušení zimu přečkala. Především uvedeme nebezpečí a škody, jež hrozí lokomobile, je-li bez náležitého vyčištění ponechána přes zimu.

Kotelní kámen, který se byl přes letní pracovní období v kotlu usadil, ztvrdne a dá se z jara tíže odstraniti. Saze obsahují látky, z nichž se prodlením doby tvoří kyseliny, které rozežírají železné stěny tak, že se začasté utvoří na stěnách topeniště, trubek a komínu značná vrstva rzi.

Zůstane-li někde trochu vody, může mráz dotyčnou součást roztrhnouti. Pojistné záklopky ztrácejí na pružnosti a nedovírají pak spolehlivě atd. Škody, jež může lokomobila takto utrpěti, mohou býti velmi značné a mohou se stupňovati v několika málo letech až k úplné její nepotřebnosti.

Proto jest nutno kotel pečlivě vyčistiti a vyprázdniti, pojistné ventily nadlehčiti a teprve před upotřebením lokomobily v nové sezoně na původní stupen zatížiti.

Největší péči nutno věnovati stroji, jehož všechny součásti se mají rozebrati, pečlivě očistiti a dobrou, hustou mastnotou namazati (zvířecí tuky a rostlinné oleje se nedoporučují, poněvadž žluknou, vyvinuje se v nich totiž kyselina); před opětným upotřebením se hustá mastnota omyje petrolejem a stroj jest opět čistý a ochráněn před rzí.

Stěny topeniště, trubek a komínu mají se očistiti od sazí a natříti pečlivě dehtem. Toto natírání musí se díti dehtem horkým, dosti řídkým, v tenké vrstvě, štětcem jen málo namočeným. Vnitřek trubek natřese pak pomocí koudele namotané na tyčce. Na konec jest radno obaliti pumpu slamou a všecky ostatní důležité části stroje chrániti před prachem a vlhkostí. Dobře jest též přesvědčiti se občas, zdali přece někde něco nerezaví.

Místnost, ve které lokomobilu přes zimu přechováváme, musí býti suchá, jinak se doporučuje postavili do vysušeného kotlu lokomobily nějakou nádobu naplněnou nehašeným vápnem a uzavřití dobře všecky otvory. Vápno pohlcuje všecku vlhkost ze vzduchu dotyčného prostoru a vyhasí se, pročež musí býti aspoň jednou za měsíc obnovováno.


Původní zdroj historického článku:
Věda a práce - 1904, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
6. října 2020


Diskuze k článku „Starosti dávných motoristů: jak připravit parní lokomobilu na zimu“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!





Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.