Rok 1925: Jak na cyklovýletech pečovat o své zdraví?

původně vyšlo: Turistika na kole - 1925, autor Vlad. Fanderlík.
Využíváte současné teplé počasí k dlouhým výletům na kole, elektrokole či na koloběžce? V tom případě se vám jistě bude hodit cyklistický článek z roku 1925, který vám poradí s péči o zdraví a hygienu sportovce-turisty i na několikadenních výletech.


Něco z hygieny.

Turistika na kole se hodí jako turistika pěší pro obě pohlaví a pro každý lidský věk, dětský vyjímaje. Je málo chorob, které činí jízdu na kole nemožnou nebo škodlivou. Aspoň jízdu rozumnou.

Jedině nemoce plicní a srdeční žádají opatrnosti a budiž požádán o radu lékař. Nejedeme-li až do únavy, přejeme-li si dostatek odpočinku, nešlapeme-li do příkrých a dlouhých kopců, je jízda na kole osvěžením a posílením celého organismu a působí příznivě i na nervovou soustavu.

Čilý pohyb podporuje oběh krevní a výměnu látek, čerstvý vzduch okysličuje vydatně krev, chuť k jídlu se lepší a spánek se stává pevným a posilujícím. Jenom u nás stydí se starší člověk jezdit na kole, v jiných zemích, zejména na západě, jezdí všecko, bez rozdílu věku, pokud to má zdravé údy. Ostatně jsem viděl v Holandsku na kole i kulhavé, ba dokonce i jednonohý vesele šlapal jedním pedálem.

Na kole se jezdec potí více než při chůzi a jest také na silnici vydán více prachu. Proto jest denní koupel při turistice na kole nutností. V našich krajích najdeme snadno potok, říčku nebo rybník, kde se můžeme vykoupati nebo aspoň celé tělo řádně omýti, tedy očistit se i osvěžit. Takové příležitosti, zejména před večerem, nevynechejme.

Vezeme-li s sebou nejméně dvojí prádlo, vyměníme po dosažení noclehu prádlo cestovní za záložní. Druhý den oblečeme na cestu zase prádlo první. Podaří-li se nám na některém noclehu najíti dobrou duši, která cestovní prádlo přes noc vypere a vyžehlí, oblékneme dosavadní prádlo odpočinkové na příští cestu a čistého použijeme zase jako »lepšího«.

V nouzi vypereme prádlo za přestávky sami v potoce — ovšem se žehlením jsou tu obtíže. Ale hlavní věc je čistota. Vlastnoručně vyprané a suché prádlo vyžehlí nám však za dobré slovo a nějaký ten poplatek v každém hostinci.

Zranění, která mohou nastati na kole, omezují se skoro výhradně na odřeniny, jejichž léčení je každému známo. Čistota a prostý obvaz stačí aspoň prozatím a v nejbližším místě nám v každé lékárně pomohou.

Zásady první pomoci musí ovšem znáti i cyklista-turista a dlužno tu odkázati na příslušnou literaturu. Vymknutí a zlomeniny náležejí k vzácnostem a jsou ovšem pro osamělého turistu mimo obydlená místa velmi nepříjemnou událostí. Pro léčení vnitřní stačí nepatrná kapesní lékárnička, opatřená reveňovými pastilkami, nějakými Hoffmannovými kapkami nebo pyramidonem a snad ještě kapkami opiovými proti průjmům.

Mdloby mohou býti následkem přílišné námahy a velkého vedra. Odpočinek na chladném, stinném místě, uvolnění šatu, voda zevně i zevnitř pomohou v obyčejných případech. Také zkrácení denního úkolu, po případě zanechání další cesty a odpočinek, snad dokonce i celý den klidu, uvedou tělo zase do normálního stavu.


Původní zdroj historického článku:
Turistika na kole - 1925, autor Vlad. Fanderlík.



datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. června 2021


Diskuze k článku „Rok 1925: Jak na cyklovýletech pečovat o své zdraví?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2023 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.