Odstraňte košerování!
V boji o methodu, týkající se odporážení dobytka, vystoupili nyní rýnsko-pruští zvěrolékaři aktivně; podali totiž za účelem odstranění košerování čili šachtování dobytka odůvodněnou žádost v tom ohledu na radu říšsko-německou a radu spolkovou.
K tomu poznamenává prof. Schmaltz v „Bert Tierärztl. Wochenschrift“: Interesenti snažili se vždy (při čemž mívali štěstí) zavedenou agitaci proti košerování označiti jako hnutí tmářů, zpátečníků a antisemitů. Tomu tak není a mělo by všude a to na prvém místě označení takové býti odmítnuto.
Hnuti proti košerování, anebo správněji: požadavek, aby se také Israelite všeobecným předpisům, týkajícím se omráčení jatečného dobytčete před porážením, podrobili, má své odůvodnění — při vědomí, v bezvědomí — s pravidlem: Také náboženská lithurgie a bohoslužby musí se ve svých formách a zvycích přizpůsobiti oněm během staletí upraveným pokrokovým a mravným názorům; co těmto odporuje, musí padnouti.
Tak jak dnes již nelze ohněm a mečem vyhubit šířící se neb nějaké stávající vyznání, tak také není neodstranitelným týrání jiného způsobu, a to jen proto, že nachází oporu v zavedených před staletími náboženských předpisech.
Teď jest otázka, zda-li je košerování týráním zvířete či není - věcným bodem sporu. To však je předem jisto: Že bylo uznáno nutným pro dobytče určené k porážení omračování podepsati, nejen pro zmírnění bolestí, nýbrž také proto, aby zkrácena byla trýzeň a strach. A dle toho jest každá methoda, která omráčení postrádá, následkem téhož nedostatku již trýzněním s porovnáním k omráčení.
Neboť co by měl pak předpis pro omráčení dobytčete před odporážením za smysl, kdyby nebyl již se zřetelem k věci té odůvodněn. Všeobecný mravní náhled dneška žádá tedy z důvodů lidských předcházející omráčení dobytčete před porážením.
Obhajci pak dosavadní methody košerovací žádají výminečný stav, který onomu nazírání odporuje (kdežto právě tyto kruhy vždy jindy výminečným zařízením odporují). Není proto zapotřebí nějakého vychytralého vyšetřování o fysiologické působnosti řezu košeráckého, aby sporná otázka positivně mohla býti zodpovídána, že košerování odporuje dnešním mravním náhledům o nakládání se zvířetem pro jatku určeným.
S antisemitismem nemá otázka tato nic společného. Lze proto zvěrolékařským spolkům vřele doporučiti, aby čin rýnsko-pruského zvěrolékařského spolku i u nás uskutečnily a k odstranění hnusného košerování pracovaly.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1910: Proč je třeba zakázat rituální košer nebo halal porážky masa?“