Bejvávalo.cz

nejnavštěvovanější český server věnovaný historii

První závody automobilů z roku 1893, kde elektromobily soupeřily s auty se spalovacími motory a párou

původně vyšlo: Lidové noviny - 1937, autor V. Gutwirth.
Automobilový sport je osvědčený způsob, jak auta porovnat s konkurencí a otestovat je v extrémních podmínkách. Jaké byly podmínky prvního podobného závodu, kdo z dodnes známých jmen se ho zúčastnil a kdo nakonec vyhrál? To vám prozradí článek z roku 1937.


Z dětství automobilu

Na sklonku roku 1893 vypsal »Petit Journal« mezinárodní závody povozu bez koní, jakéhokoliv motoru, tvaru, o libovolném počtu sedadel; byla žádána nejmenší rychlost 12,5 km za hodinu.

Soutěž způsobila velký zájem: přihlásilo se přes sto povozů, ale jen pětina byla připuštěna k závodům.

Je to zajisté slušný počet, pomníme-li obtíží, s jakými je zápasiti při sestrojování takového vozu, pochvaluje si tehdejší tisk.

K závodům sjela se řada povozů, která ukazuje, jak to vypadalo, než přijel první automobil. Tehdy se uvažovalo o povozech, které by byly hnány elektřinou, nashromážděnou v akumulátorech; jiní myslili na povoz, který by byl hnán stlačeným vzduchem. Velká část konstruktéru užívala k pohonu parního stroje, ať již byl vytápěn petrolejem nebo koksem.

První cenu dostal petrolejový vůz Panhard a Levassor pro dvě a čtyři osoby. Zasloužil se o to motor, jehož konstruktérem byl Daimler; vůz měl tři rychlosti, 6, 12 a 18 km. Také vůz firmy Les fils de Peugeot Frércs měl Daimlerův motor o 2 HP.

— Vozy, které měly výbušné motory, to vyhrály. Parní stroje, parovozy, parní omnibusy se musily spokojili s cenami pro útěchu. Daimlerův motor zvítězil; vedle něho — na voze Rogers — byl motor Benzův.

Daimler i Benz, kteří v Německu se nesetkali s pochopením, zvítězili ve Francii.

Soutěž tato ukázala. že budoucnost patří vozům s výbušným motorem. Čili jak poznamenal současník:

»Nejlépe se hodí pro hnaní povozu na cestách motor petrolejový. a to hlavně pro svoji lehkost, bezpečnost a spořivost a pro snadné obsluhování, jež může i každý neznalec po krátkém učení zastávali. Stroje tyto se denně skoro zdokonalují, a není snad daleko ten čas. kdy i u nás se objeví výletní vozy, hnané strojem, jenž je nejen povolán činiti nebezpečnou konkurenci koňům, ale předčí je daleku vytrvalostí, poslušností, láci a bezpečností.«

Tato předpověď se plně vyplnila.


Původní zdroj historického článku:
Lidové noviny - 1937, autor V. Gutwirth.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
17. června 2021


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.




Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2021 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.