Jak zhubnout a udržet si ideální váhu? Zkuste dodnes platné rady z roku 1926!

rubrika: historické články / lékařství a zdraví, původně vyšlo: Pro zdraví a krásu žen - 1926, autor prof. Jan Svozil.
Trápí vás pár kilo nadváhy? Nebo neustále bojujete s „jojo efektem“, kdy po úspěšném zhubnutí zase rychle naberete zpět svou původní váhu? Vyzkoušejte rady pro úspěšné hubnutí z roku 1926, které ani dnes neztratily nic ze své platnosti.
Následující text pochází z roku 1926

Je možno zbaviti se nepohodlné tlouštky těla?

Určitě ano! Nejen že můžeme se zbaviti obtížného, neestetického, přílišného objemu tělesného a abnormální váhy, nýbrž je to povinností každého opravdu inteligentního člověka, vždyť je to vada, která mimo četné nepříjemnosti a porušení souměrnosti tělesné bývá také příčinou zkrácení života.

Příčinou zbytečné tloušťky bývá obyčejně požívání většího množství pokrmů a nápojů, než je zapotřebí, čímž nastává usazování tuku, zadržování vody a hromadění plynů. — Účelem pokrmu u lidí dospělých je nahražování ztráty, jež nastala prací tělesnou nebo duševní.

Kdo pracuje namáhavě, potřebuje více pokrmu nežli při klidném zaměstnání. U někoho bývá však pravý opak. Mnozí lidé, když dopomohli si k blahobytu a poměrně již málo pracují, popřejí si ještě více jídla a pití, jako když pilně pracovali.

Množství pokrmu neřídí se u nich potřebou, nýbrž zvykem a požitkářstvím, — přijímají více, nežli je potřeba a proto při dobrém zažívání stává se tělo jejich objemnější, přibývá jim na váze, tloustnou.

Také umění kuchařské prý zaviňuje, že mnohý člověk jí dvakrát tolik nežli potřebuje. — Za normálních okolností, mají-li zažívací ústroje náležitou výkonnost, stačí dospělému člověku poměrně malé množství jídla k nasycení, a právě tato okolnost mnohého klame.

Tělo jeví někdy přirozený odpor k zbytečnému přijímání pokrmu, a tu se leckomu zdá, že má poruchu zažívacích ústrojů; užívá likérů nebo jiných dráždidel, aby zvýšil chuť k jídlu a mohl více jisti.

— Někteří lidé mají nesprávný pojem o potřebě jídla. Paní, která si stěžovala na nepříjemnou tloušťku svého těla, upozornil jsem, aby méně jedla. — „Vždyť já nejím mnoho,” — odpověděla. — Ale brzy na to viděl jsem, že posnídala ke kávě čtyři rohlíky namazané máslem a medem. —

Do určité míry dovede se organismus zbavovati přebytečných látek, jež mu byly vnuceny, ale když výkonnost ústrojů, v prvé řadě výkonnost srdce a oběh krevní ochabne, nastává nápadné přibývání váhy těla. Jednoduchou odpomocí v takových případech je újma v jídle a pití, jeden nebo dva postní dny v týdnu (Ustanovení postních dnů je užitečným hygienickým opatřením ; mnohému tlouštíku velice by prospělo, kdyby si jich ještě několik přidal.), více činnosti prací tělesnou, duševní, tělocvikem, masáží, lázněmi, sportem.

Je důležito, abychom se občas vážili. Učiňte pokus. Zvažte se a pak procházejte se několik hodin rychlým krokem, nebo konejte namáhavé domácí práce; kdo má příležitost, pracujte v zahradě, ryjte, kopejte až do zapocení, a važte se opět.

Podle toho, jak intensivně jste pracovali, shledáte úbytek na váze. Při takovém pokusu zmenšil jsem váhu prací zahradní (— rytím a kopáním) — za dvě hodiny o jeden kilogram. — Snažím se zachovali stejnou váhu; zpozoruji-li přírůstek, odstraním jej újmou v jídle v několika dnech. —

Objem těla zvětšuje se též zadržováním vody a hromaděním plynů. Hlavní příčinou toho je povrchní dýchání a líný oběh krevní, o čemž bylo již promluveno v prvé části tohoto pojednání. Správným dýcháním má se odváděti z těla as 1.5 l vody denně.


Původní zdroj historického článku:
Pro zdraví a krásu žen - 1926, autor prof. Jan Svozil.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
10. května 2023


Diskuze k článku „Jak zhubnout a udržet si ideální váhu? Zkuste dodnes platné rady z roku 1926!“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nejčtenější články
za posledních 30 dní

Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.