Dokonalé kolo z roku 1896: Jaké mělo komponenty a jaké úpravy si mohli zákazníci objednat?

rubrika: historické články / sport, původně vyšlo: Pokrok západu - 1896, autor neuveden.
Patříte mezi fanoušky cyklistiky a milujete jízdu na kole? V tom případě vás jistě zaujme, jakými komponenty byla osazená kvalitní sportovní kola před více jak stoletím. Velmi podrobně vám to ukáže text, který v roce 1896 vyšel v jedněch česky vydávaných amerických novinách. Chtěli byste si jízdu na takovém kole vyzkoušet?
Následující text pochází z roku 1896

Nepřekonatelný “Maywood” bicycl.

Rám. — Zdokonalený Double Diamond. Co je “Double Diamond” rám? Jest to rám, kterýž sepřen je na vše strany a ve všech směrech, na nichž tíže spočívá. Rám zřízen jest z ocelových prutů, ⅜ palce silných, nejpevnější to a nejvytrvalejší kov posud známý. Jednotlivé částky spojeny jsou spojkami z ocele a aluminového bronzu, tak že jest úplně nemožným, aby se která část zlomila aneb uvolnila. Továrna ručí za Double Diamond rám tři roky.

Kola. - 28ti palcová kola v předu i zadu, zaručená loukoť z jednoho kusu, špice z nejlepšího pianového drátu a mosazná lůžka, Morgan Wright aneb jiné gumové duté ráfy první třídy.

Osa běží v lůžku vyloženém 148 kalenými ocelovými kuličkami. Lůžka šlapací kliky jsou nepopustně spojena a nemohou se uvolniti jízdou. — Toto zařízení jest patentováno a musí býti znalci viděno, aby došlo náležitého ocenění.

Šlapací klika v jednotě. — To jest velikou vymožeností. Při obyčejných bicyklech sestává šlapací klika z mnoha částí, však při Maywood jest jediným prutem ocele. Od 50 do 100 procent nesnází s bicykly jest následkem toho, že šlapací kliky se uvolní ve svých spojkách, aneb konečně i ulomí. Při jiných kolech uvolňují se vždy, nechť jakkoliv pilně se k nim dohlíží a šrouby přitahují, což při Maywood jest úplnou nemožností, an celá klika jest v jednotě.

Řetěz. — jest dle tak zvaného “Humber block” vzoru, nejlepší jakosti, kalený. Hnací kolečka jsou z nejlepší kůjné ocele. Rozmach— nejkratší 28 palců, nejdelší 37 palců. Rychlost otáčení (Gear) 64—72, dle přání.

Přední vidlice jsou přímo nezničitelnými, zhotoveny jsouce z pružné ocele, kteráž dává potřebnou při jízdě pružnost.

Držadla jsou jednoduchá, snadno upravitelná a dají se nasaditi, aby trčely dolu neb nahoru, dle přání. Kdo si přeje, tomu posloužíme zahnutými tak zvanými “rams horn” držadly.

Sedla, Gilliam, P. & F., Reading, aneb kterékoliv jiné sedlo první třídy.

Šlapadla čili pedály buď kovová (Rat Trap) aneb pryžcová, točící se v lůžkách kuličkových.

Uhlednost. — Veškeré části kovové pokryty jsou emailem (enamel), dodávající kolu úhlednosti a lesklého vzezření. Spojky a jiné částky jsou niklované.

Váha. — Podle druhu a váhy ráfů, šlapadel, sedla, atd. obnáší váha 27 až 30 liber.

Potřeby poskytované. — S každým bicyklem poskytnuta jest kožená schránka na nástroje obsahující větrnou pumpu, francouzský klíč a olejničku.

Maywood není nový a nevyzkoušený bicykl.

Během minulých tří roků vyrobeno bylo těchto strojů přes 5000 a dostalo se jim tudíž zevrubné zkoušky od jezdců každého druhu. Jezdcové zkušení i nezkušení, těžcí i lehcí na cestách rovných i kopčitých, zkusili toto kolo zevrubně a přesvědčili se, že jest to nejlepší kolo na světě pro každodenní potřebu, kolo, kteréž lze používati na nejhorších cestách, aniž by musel stále je spravovati. Zřízení jeho jest tak jednoduchým a jeho hlavní a nejdůležitější součástě tak silnými, že možnost polámání obmezena jest na míru nejméně možnou.

Bicykl tento prodáváme za neslýchané nízkou cenu, za jakou dříve nikdy dobrý bicykl prodáván nebyl. Jest to cena tovární a sice $35.00, však každý objednavatel musí zaplatiti dopravu z Chicaga, kdež je přímo v továrně objednáváme.

Za bezpečnou dopravu ručíme a jestli by kdo po obdržení shledal, že bicykl není tak jak jej popisujeme, tedy peníze vrátíme. S každým bicyklem vystavena jest záruka. Na splátky neprodáváme, nýbrž v každém případě požadujem hotové napřed, však jak svrchu uvedeno, když by nebylo vše jak v popisu udáváme, vrátíme peníze a kolo vezmem nazpět.

Když objednáváte bicykl.

Každý kdo naším prostřednictvím bicykl objednává, nechť nezapomene zodpovídati laskavě následující otázky:

1. Má to býti kolo pro mužského, nebo pro ženskou?

2. Jakou má výšku těla, (neb délku nohavic)?

3. Jaká má býti rychlost otáčení? Bude se používati bicyky na rovině, aneb na místech kopčitých? Rychlost otáčení (gear) jest 64 a 72.

4. Jaké obruče si přeje objednávatel? Zdali neudá jaké, budeme vyrozumívati tím, že dává přednost “Arlington single tube.”

5. Jaká držadla, obyčejná aneb “Rams Horn?”

6. Jaká sedla, Gilliam, P. & F. aneb Reading Nebude-li objednávatel volit, tedy budeme vyrozumívat, že přeje si P. & F.

7. Jaká šlapadla čili pedály (rat trap), aneb pryžcová (gumová).

Všechny objednávky nechť jsou laskavě adresovány jednoduše: Pokrok západu, Omaha, Nebr.


Původní zdroj historického článku:
Pokrok západu - 1896, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
14. července 2023


Diskuze k článku „Dokonalé kolo z roku 1896: Jaké mělo komponenty a jaké úpravy si mohli zákazníci objednat?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nejčtenější články
za posledních 30 dní

Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.