Co je lepší: státní podniky, nebo soukromé podnikání?

rubrika: historické články / zajímavosti, původně vyšlo: Moravský deník - 1934, autor neuveden.
Je dobře, když stát zakládá firmy a řídí je prostřednictvím svých úředníků? Nebo by měl stát přenechat podnikání pouze soukromému sektoru a sám státní podniky vůbec neprovozovat? Zajímavý názor na tuto otázku vám předkládá článek z roku 1934. Myslíte, že tento názor z doby první republiky platí i dnes?
Následující text pochází z roku 1934

Státní podnikáni dvojnásobnou přítěží státu.

Státní podniky jsou pramenem ohromných ztrát nejen vlastními schodky, ale i tim, že soutěží podnikání soukromému.

V nejpokročilejších státech jediným státním podnikem jsou pošty, výjimečně několik železničních tratí nebo dolů, po př. některý ojedinělý tovární podnik. Hospodářství těchto států není proto zatěžováno schodky ze státního podnikání, nemusí navalovati zvýšené daně na poplatníky, kterým státní podniky ubírají chleba, zkrátka v těchto pokročilých státech se omezuje stát na dokonalé fungování své administrativy, školství a spravedlnosti.

Že tato cesta je správná, ukazují poslední leta u nás, kdy schodky státního podnikání mají největší »zásluhy« o rozpočtové deficity, které jsou pak vyrovnávány za velikých obětí poplatníků.

Jak povážlivé je rozšiřování státního podnikání, ukazují železnice. Stamilionové schodky železnic vnukly našim socialistům neuvěřitelný nápad, že resort, který přes stoletou zkušenost nedovede hospodařiti dnes beze ztrát, dovede rázem řídit autodopravu a jejími domnělými zisky sanovat prodělky kolejové dopravy.

Jako všechny socialistické nápady, vybujelé z naprosté neznalosti hospodářství, ukázal se i tento bublinou, a autodoprava v režii železnic jejich schodky ještě zvětšila. Tísice autodopravců, platících daně, bylo zničeno a stát po tak drsném odstranění soutěže prodělává!

Podobné zjevy jsou i v jiných oborech. Do železáren, které jsou stranou komunikací, investovaly se závratné částky, aby se nakonec dosáhlo toho, aby podnik, jehož schodky mohly býti zaopatřeny tisíce lidí s milionovými prodělky, vyráběl roury jako soukromé železárny a kovový nábytek a tak konkuroval továrnám a živnostníkům.

Není upřílišněné tvrzení, že kdyby se stát vzdal svého pasivního podnikání pronájmem nebo prodejem svých podniků, že by mohl rázem snížiti daně až o 25 proc. a tím vykonati daleko více pro hospodářské oživení státu, než všemi ostatními, nedůsledně prováděnými pokusy!


Původní zdroj historického článku:
Moravský deník - 1934, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
28. května 2020


Diskuze k článku „Co je lepší: státní podniky, nebo soukromé podnikání?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.