Jedinečná lanovka, vedoucí přes 2 km široké jezero

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1908, autor neuveden.
Jezdíte rádi lanovou dráhou? V tom případě byste si jistě užili jedinečnou cestu lanovkou napříč Michiganským jezerem v Americe. Kdo a kdy na té lanovce jezdil vám detailně popíše historický článek v roce 1908.
Následující text pochází z roku 1908

Lanová dráha přes Michiganské jezero v Americe.

Stavba tunelu pod jezerem Michiganským za účelem zásobování Chicaga vodou vyžadovala velice zajímavého zařízení pro dopravu materiálu i dělníků.

Lanové dráhy, jichž se užívá v dolech již od nepamětných časů pro dopravu rud nebo uhlí, jsou všeobecně známy. Snadno se pak naskytuje myšlenka užiti podobného dopravního prostředku v případě, kdy, jak tomu je na uvedeném jezeře, následkem častých prudkých bouří pravidelná doprava lodní je téměř nemožná.

Lanovou dráhu ku stavbě tunelu pod jezerem sestrojil a postavil George W. Jackson v Chicagu. Dráha jde nad jezerem v délce 2200 m a končí v budově postavené nad vstupem do tunelu.

Dráha je podporována v průměrné výši 10½ m nad hladinou jezera 24 ocelovými věžemi, stojícími na čtyřech nohách a postavenými ve vzdálenostech asi 90 m. Konstrukce věžní byla řešena se zvláštním zřetelem na velikou stabilitu, aby věže odolaly nej prudšímu vlnobití i vichřicím.

Vlastní lanová dráha sestává pak ze dvou nosných ocelových lan o průměru 3,4 cm a dvou lan tažných o průměru 2,2 cm, jež jsou uspořádána po obou stranách věží Po každé straně věží se děje doprava jiným směrem.

Nádržky z ocelového plechu, zavěšené na vozíku pojíždějícím na dvou drážkových kolech za sebou uspořádaných, slouží k dopravě materiálu i dělníků. Každá nádržka má obsah 10 m³.

Vozík opatřen je samočinným svěradlem, kterým se spojuje s tažným lanem. Toto se pohybuje rychlostí 90 m za minutu. Za obyčejných okolností může být současně na trati asi 50 vozů ve vzájemných vzdálenostech po 90 m.

Lanová dráha tato je poháněna elektromotorem na střídavý proud' o výkonnosti 25 HP a počtu obrátek 600 za minutu.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1908, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
6. září 2018


Diskuze k článku „Jedinečná lanovka, vedoucí přes 2 km široké jezero“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.