Nejobyčejnější tvar takového plavidla, rovněž německou konstrukci Goebel-ovu, vidíme na obrázku, z něhož je celé uspořádání jasné. Pohyb takového člunu vpřed se může dít buď ručně nebo šlapáním jako na velocipedu, neb konečně motorem. Plavidel s pohonem posledních dvou druhů nyní již hojně užívá berlínské obecenstvo při projížďkách na jezerech v okolí německého sídelního města.
Podobný dopravní prostředek po vodě sestrojil a dal si patentovati před několika lety též vídenský zámečník Václav Metelka, a konal s ním četné projíždky po Dunaji, jak o tom přinesly svého času zprávy tamní denní listy.
Metelkův »vodní velociped« má tři válce ze zinkového plechu, váží 75 kg a unese 400 kg; vynálezce s ním urazil po vodě za hodinu 16 km.
témata článku:
Diskuze k článku „Jsou vodní šlapadla český vynález?“