Naše projekty:   originální samolepky na stěnu Pieris.cz   —   magazín Příroda.cz   —   efektní sdílení PDF souborů DraGIF.cz

Malý lehký automobil Xtra

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1923, autor neuveden.
Malým lehkým automobilům se říkalo cyclecar. Anglický cyclecar Xtra z Velké Británie vám detailně představí článek z roku 1923.


Lehký, tříkolový automobil

Továrna Xtra-Cars-Ltd. v Chertsey hotoví ve svých dílnách (jz. od Londýna) lehký tříkolový automobil s jednoválcovým, dvojdobým motorem, chlazeným vzduchem.

Normální automobily mají přední nápravu z oceli tvaru I; náprava je připojena na rám automobilu prostřednictvím zpružin, rám spočívá na přední a zadní nápravě a nese kromě součástí strojních karoserii. U automobilu Xtra je karoserie tak silně sestrojena, že zvláštní rám (chassis) odpadá, a přední náprava i motor se zadní nápravou, která je hnací, jsou tedy připojeny přímo na karoserii.

Přední náprava je nahrazena dvěma příčnými zpružinami, které jsou upraveny nad sebou, a konce zpružin mají oka, jimiž jde otočný čep předního kola. Rejdovné ústrojí neposkytuje nic zvláštního. Motor je připevněn na vidlici z ocelových trubek, která jest otočná na čepu zadní nápravy, vypružena a pohání řetězovým převodem třecí kladky s korkovým věncem.

Kladky třecí jsou různého průměru a přitlačovány, jedna nebo druhá, k vnitřní části věnce, připevněného soustředně vedle zadního kola. Tím je dosaženo dvou stupňů rychlosti. Šířka rozvidlení je tak určena, aby se výměna obruče zadního kola dála pohodlně.

Automobil váží 170kg a silný člověk jej může zvednouti.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1923, autor neuveden.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
24. srpna 2012


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.








Debata k článku Malý lehký automobil Xtra


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2020 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.

 



Naše další projekty: