Jak se stavěly kvalitní silnice a jak stavbu zdražily moderní technologie - použití parního válce?

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Hospodářský slovník naučný 1924, autor Kyr.
Zajímá vás, jak se v minulosti válcovala silnice a jaký pokrok a zvýšení nákladů přinesla náhrada koní za parní válce? To vám detailně popíše článek z roku 1924.
Následující text pochází z roku 1924

Silniční válec

Silniční válec slouží k uválení vozovky silniční. Je zařízen buď pro potah koňský nebo pro pohon parní.

Potahový válec je litinový, dutý buben, jehož ocelový hřídel je uložen v rámu, do kterého lze zasadití oj pro potah. Při válení se jezdí nejdříve s válcem prázdným o váze 3—5 t, pak se válec naplní vodou, aby se zvětšila váha, po případě je válec opatřen po obou stranách truhlíky na přítěž štěrkovou nebo pískovou; zatížený válec má pak 4—8 t. Cena válce kolísá od 1800 K asi do 2500 K.

Válec parní je silniční lokomotiva se širokými, těžkými koly, o celkové váze 13 až 18 t.

K parnímu válci přísluší:

1. Rekvisitní vůz pro nářadí a potřeby.
2. Dvě voznice na vodu.
3. Pojízdné čerpadlo.
4. Skarifikator či silniční pluh na rozrývání vozovky.

Válec s celým zařízením stojí 23.000 až 29.000 K. Za půjčení válce platí se denně (l0hod.) 70 K a dopravní výlohy.


Postup při válení

Před válením se povrch ojeté vozovky skarifikatorem rozryje. Dobytý štěrk, přeházením zbavený prachu a drtě, rozprostře se znova na kameninu a přikryje se novým, drobně tlučeným štěrkem. Nanesený štěrk se zhruba uválí, přikryje zásypem drti kamenné nebo jílovitého písku a pak za stálého kropení se dokonale uválí.

Výborně se osvědčuje t. zv. »kalení kameniny«. Ze silničního prachu a škrábků vytvoří se v kalužích na banketech kal, který se hází před pojíždějící válec. Kal zateče do kameniny a tvoří pak dobrý tmel. Před posledními jízdami posype se válený povrch pískem. Válení silnic vyžaduje určitých zkušeností, aby výsledek byl dokonalý.


Původní zdroj historického článku:
Hospodářský slovník naučný 1924, autor Kyr.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
19. března 2018


Diskuze k článku „Jak se stavěly kvalitní silnice a jak stavbu zdražily moderní technologie - použití parního válce?“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nejčtenější články
za posledních 120 dní

Nákupem na Hapík.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2025 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.