Automobily bez kol jezdí po ledu nejbezpečněji!

původně vyšlo: Epocha 1907, autor Inž. F. T—a.
Kola při jízdě na hladkém ledu nezaručí bezpečnou jízdu - tak co místo nich použít obří šrouby? Článek z roku 1907 vám popíše originální lední automobil, který právě tento způsob pohybu využívá. Navíc ho kromě ledu nezastaví ani hluboká voda.


Lední automobil.

Po všestranném zdokonalení parolodí, lokomotiv, automobilů, a konečně též po dosažení značných pokroků v konstrukci řiditelných vzducholodí by se mohlo zdát, že se už nemůže vyskytnout žádná snad novota v dopravních prostředcích. Přesto sestrojil Američan Charles E. S. Burch vozidlo, jež je ve svém principu rozhodně novinkou. Vozidlo toto, zobrazené na obrázcích, jest určeno pro dopravu nákladů po ledě a je sestrojeno tak, že může plout i po vodě.

Vynálezce přivedly na tuto myšlenku obtíže spojené s dopravou nákladů v severních končinách Ameriky, hlavně pak na Alasce, kde je zúčastněn různých podniků. Až posud byl dopravován náklad do pustých tamějších krajů saněmi taženými psy, čímž ovšem dopravní výlohy značně stouply a náklad musil být omezen na nejnutnější míru.

Vozidlo Burch-ovo má sloužit za lokomotivu pro tažení saní k ní přivěšených; podaří-li se provésti tuto myšlenku, byl by jeho vynález pravým dobrodiním obyvatelů tamních krajin, kteří jsou po dlouhé zimní měsíce naprosto odříznuti ode všeho ostatního civilisovaného světa.

Lokomotiva tato je poháněna parním strojem; místo kol jsou na jejím spodku umístěny čtyři velké železné šrouby o vodorovných osách, a každý z nich je hnán zvláštním parním strojem, takže se každý může točit samostatně a tudiž i lokomotiva může býti hnána vpřed, nazpět i stranou. Sestrojený model je dlouhý něco přes 7 m, váží 4,5 T, je vyzbrojen parními stroji o 42 HP a šrouby průměru 700 mm.

Řízení směru pohybu této lokomotivy se děje půlkruhovými deskami umístěnými vpředu i vzadu stroje a majícími dostatečnou váhu, aby se mohly zaříznout i do ledu. Spodek skříně, v níž je uložen náklad i stroj, je nepromokavý, takže i když se prolomí led, po němž se lokomotiva pohybuje, je vyloučeno nebezpečí potopení. V tomto případě možno pak hnacími šrouby pohybovat loď i po vodě jako vrtulemi.

Toto vozidlo, jež je na obrázku znázorněno ještě nehotové, může se prý pohybovat hodinovou rychlostí as 15—30 km za hodinu, která byla při zkoušce také dosažena.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1907, autor Inž. F. T—a.


datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
20. února 2018


Diskuze k článku „Automobily bez kol jezdí po ledu nejbezpečněji!“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Pieris.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2023 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.