První letadlo české konstrukce poháněné českým motorem

původně vyšlo: Světozor 1909, autor neuveden.
Někteří průkopníci létání si svá letadla kupovali v zahraničí, někteří je raději zkoušeli stavět sami. A právě takové dílo českého technika Františka Šimůnka vám popíše historický článek z roku 1909.


Český aeroplán p. Fr. Šimůnka, strojního zámečníka v Nuslích.

Před několika dny dohotoven byl úplné první český aeroplán a dopraven ihned na místo určené pro pokusné vzlety jeho na rozsáhlé to pozemky rozprostírající se na Pankraci, které k účelu tomu laskavě z ochoty zapůjčili p. bratři Friedmanové, nájemci velkostatku.

Aeroplán Fr. Šimůnka, strojníka z Nuslí, jest prvý ryze český výrobek, ježto kromě plátna veškeré součástky i motor pořízeny u nás. Aeroplán, který konstruoval samostatně p. Šimůnek, jest konečným výplodem mnohonásobných rozpočtů a nákresů a překvapuje všeobecně svojí solidní stavbou.

Délka jeho obnáší 6 m., šířka při rozpětí křídel 8 m. Váha 165 kg. Motor, důmyslná to práce p. konstruktera aeroplánu, jest 3cylindrový a má 20 koňských sil. Zhotoven byl za přítomnosti p. Šimůnka mistrem p. Posejpalem u fy. Trojan a Nágl v Kolíně.

Vrtule s maximálním počtem 1000 obrátek jest prací modeleura p. Protivy ze Žižkova.

Pokusné vzlety uspořádány budou při příznivém počasí v nejbližších dnech na pozemcích na Pankráci, kamž aeroplán do praven byl v těchto dnech do hangaru, jejž z ochoty zapůjčil p. Nešvera, starosta podolské obce.

Fr. Šimůnek, 321etý samostatný mistr strojního zámečnictví v Nuslích, jest sportsman tělem i duší od útlého mládí. Sám konstruoval si a postavil automobil, který v každém ohledu pracuje samostatně.

Až do r. 1903 byl dílovedoucím Anglo-švédské strojní společnosti v Mölme ve Švédsku a procestoval odborně se vzdělávav Dánsko, Švédsko, Německo — není tudíž mužem bez zkušeností — a proto hledí celá sportovní společnost s plnou nadějí podniku jeho vstříc.


Původní zdroj historického článku:
Světozor 1909, autor neuveden.


datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
3. srpna 2019


Diskuze k článku „První letadlo české konstrukce poháněné českým motorem“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nákupem na Pieris.cz
podpoříte chod našeho serveru




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2023 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.