Český aeroplán p. Fr. Šimůnka, strojního zámečníka v Nuslích.
Před několika dny dohotoven byl úplné první český aeroplán a dopraven ihned na místo určené pro pokusné vzlety jeho na rozsáhlé to pozemky rozprostírající se na Pankraci, které k účelu tomu laskavě z ochoty zapůjčili p. bratři Friedmanové, nájemci velkostatku.
Aeroplán Fr. Šimůnka, strojníka z Nuslí, jest prvý ryze český výrobek, ježto kromě plátna veškeré součástky i motor pořízeny u nás. Aeroplán, který konstruoval samostatně p. Šimůnek, jest konečným výplodem mnohonásobných rozpočtů a nákresů a překvapuje všeobecně svojí solidní stavbou.
Délka jeho obnáší 6 m., šířka při rozpětí křídel 8 m. Váha 165 kg. Motor, důmyslná to práce p. konstruktera aeroplánu, jest 3cylindrový a má 20 koňských sil. Zhotoven byl za přítomnosti p. Šimůnka mistrem p. Posejpalem u fy. Trojan a Nágl v Kolíně.
Vrtule s maximálním počtem 1000 obrátek jest prací modeleura p. Protivy ze Žižkova.
Pokusné vzlety uspořádány budou při příznivém počasí v nejbližších dnech na pozemcích na Pankráci, kamž aeroplán do praven byl v těchto dnech do hangaru, jejž z ochoty zapůjčil p. Nešvera, starosta podolské obce.
Fr. Šimůnek, 321etý samostatný mistr strojního zámečnictví v Nuslích, jest sportsman tělem i duší od útlého mládí. Sám konstruoval si a postavil automobil, který v každém ohledu pracuje samostatně.
Až do r. 1903 byl dílovedoucím Anglo-švédské strojní společnosti v Mölme ve Švédsku a procestoval odborně se vzdělávav Dánsko, Švédsko, Německo — není tudíž mužem bez zkušeností — a proto hledí celá sportovní společnost s plnou nadějí podniku jeho vstříc.
témata článku:
Diskuze k článku „První letadlo české konstrukce poháněné českým motorem“