První letadlo české konstrukce poháněné českým motorem

původně vyšlo: Světozor 1909, autor neuveden.
Někteří průkopníci létání si svá letadla kupovali v zahraničí, někteří je raději zkoušeli stavět sami. A právě takové dílo českého technika Františka Šimůnka vám popíše historický článek z roku 1909.


Český aeroplán p. Fr. Šimůnka, strojního zámečníka v Nuslích.

Před několika dny dohotoven byl úplné první český aeroplán a dopraven ihned na místo určené pro pokusné vzlety jeho na rozsáhlé to pozemky rozprostírající se na Pankraci, které k účelu tomu laskavě z ochoty zapůjčili p. bratři Friedmanové, nájemci velkostatku.

Aeroplán Fr. Šimůnka, strojníka z Nuslí, jest prvý ryze český výrobek, ježto kromě plátna veškeré součástky i motor pořízeny u nás. Aeroplán, který konstruoval samostatně p. Šimůnek, jest konečným výplodem mnohonásobných rozpočtů a nákresů a překvapuje všeobecně svojí solidní stavbou.

Délka jeho obnáší 6 m., šířka při rozpětí křídel 8 m. Váha 165 kg. Motor, důmyslná to práce p. konstruktera aeroplánu, jest 3cylindrový a má 20 koňských sil. Zhotoven byl za přítomnosti p. Šimůnka mistrem p. Posejpalem u fy. Trojan a Nágl v Kolíně.

Vrtule s maximálním počtem 1000 obrátek jest prací modeleura p. Protivy ze Žižkova.

Pokusné vzlety uspořádány budou při příznivém počasí v nejbližších dnech na pozemcích na Pankráci, kamž aeroplán do praven byl v těchto dnech do hangaru, jejž z ochoty zapůjčil p. Nešvera, starosta podolské obce.

Fr. Šimůnek, 321etý samostatný mistr strojního zámečnictví v Nuslích, jest sportsman tělem i duší od útlého mládí. Sám konstruoval si a postavil automobil, který v každém ohledu pracuje samostatně.

Až do r. 1903 byl dílovedoucím Anglo-švédské strojní společnosti v Mölme ve Švédsku a procestoval odborně se vzdělávav Dánsko, Švédsko, Německo — není tudíž mužem bez zkušeností — a proto hledí celá sportovní společnost s plnou nadějí podniku jeho vstříc.


Původní zdroj historického článku:
Světozor 1909, autor neuveden.



datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
3. srpna 2019


Diskuze k článku „První letadlo české konstrukce poháněné českým motorem“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.