Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   •   samolepky na stěnu Pieris.cz   •   magazín Příroda.cz   •   plastikové modely Plastikáče.cz   •   převod PDF na GIF animace DraGIF.cz

Francouzské vzducholodě Capitaine Ferber a Commandant Coutelle

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1911, autor M. P.
Konstrukci a parametry dvou nových francouzských vzducholodí firmy Zodiac vám představí historický článek z roku 1911.


Nové řiditelné ballony francouzské.

Francouzská společnost Zodiac právě dokončuje konstrukci řiditelného ballonu Capitaine Ferber a pokračuje též ve zhotovení nové vzducholodi Commandant Coutelle a ballonu tuhé soustavy Spiess.

Uvádíme charakteristiku dvou prvých ballonů.

Capitaine Ferber.

Průměr ballonu měří 12’50 m, délka 76 m, obsah 6000 m³; obsah obou ballonetů 1500 m³. Obal, jehož povrch má 2250 m², je zhotoven z dvojnásobného kaučukovaného tkaniva.

Pevnost jeho jest 1600 kg a váha čtverečního metru 400 g. Loďka je zhotovena z trubek z oceli niklové a lze ji rozložití v pět částí. Její délka je 35 m, výška 2 m, šířka 1'1 m; jest umístěna 5 m pod ballonem. Část strojní skládá se ze dvou motorů šestiválcových, z nichž každý má výkonnost 90 HP.

Motory jsou po koncích loďky a každý pohání prostřednictvím ozubených kol kuželových a šikmých hřídelů dvě vrtule o průměru 3’5 m, vykonávající 500 obrátek za minutu, jež jsou pobočně nad loďkou. Vzdálenost os obou vrtulí jest 4’5 m a oba páry vrtulí jsou vzdáleny od sebe 21’5 m. Každý motor je spojen také s ventilátorem, jenž může napájeti kterýkoliv z obou ballonetů aneb oba najednou.

Místo pro řidiče a pro cestující jest uprostřed loďky mezi oběma motory. Výškové kormidlo má dvě plochy umístěné uprostřed nad loďkou a vzadu za loďkou jednu plochu, působící současně s kormidlem prvým. Kormidlo směrové má jednu plochu a je na zadním konci ballonu.

K zmírnění kymácení vzducholodi jsou za loďkou dvě vodorovné plochy stabilisační, vzadu v ose ballonu též dvě. Všechny pohyby kormidel soustřeďují se v místě, kde jest řidič.

Tento ballon může míti zásoby vody, benzinu a oleje, potřebné k nepřetržitému běhu obou motorů při největší výkonnosti po 15 hodin. Personál loďky sestává ze dvou řidičů, jednoho pozorovatele a tří strojníků. Pro přítěž ponechává se 1250 kg. Při prvním pokusu bylo dosaženo rychlosti 56 km za hodinu.


Řiditelný ballon Commandant Coutelle.

Tento ballon měří 14 m v průměru, jest 89 m dlouhý a jeho obsah obnáší 9000 m³; obsah obou ballonetů jest 2600 m³. Tkanivo jest jako u ballonu předešlého. Loďka je zařízena také podobným způsobem jako u »Capitaine Ferber« a skládá se z pěti částí.

Jest 40 m dlouhá, 2 m vysoká a 1’3 m široká. Umístěna jest 5 m pod ballonem. Výška celého ballonu jest 21 m.

Dvě motorové skupiny, umístěné jedna vpředu, druhá vzadu loďky, mají 190 HP a vykonávají 1000 obrátek v minutě. Každý motor pohání opět dvě vrtule o 4’5 m průměru, které konají 500 obrátek v minutě. Jeden pár vrtulí je tedy opět vpředu, druhý je vzadu; osy obou párů jsou od sebe vzdáleny 24 m. Veškeré ostatní strojní zařízení a ovládání jest podobné jako u ballonu Capitaine Ferber.

Řiditelný ballon Commandant Coutelle může býti v letu po 20 hodin, může nésti 6 osob a 2200 kg přítěže. Jeho rychlost dosáhne pravděpodobně 58 až 60 km za hodinu.



zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1911, autor M. P.

datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
24. června 2019


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.








Debata k článku Francouzské vzducholodě Capitaine Ferber a Commandant Coutelle


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

Pokud chcete náš obsah převzít nebo máte zájem u nás zveřejnit svůj PR článek, tak nás prosím kontaktujte.

© 2011 - 2019 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.



Naše další projekty: