Naše projekty:   magazín Bejvávalo.cz   •   samolepky na stěnu Pieris.cz   •   magazín Příroda.cz   •   plastikové modely Plastikáče.cz   •   převod PDF na GIF animace DraGIF.cz

Jak pomocí starých pneumatik prodloužit životnost nového obutí na motorkách i autech

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1911, autor neuveden.
V začátcích motorismu neměly pneumatiky velkou životnost a tak lidé hledali nejrůznější originální způsoby, jak životnost drahých pneumatik prodloužit. Zajímavý český vynález řešící tento problém vám představí historický článek z roku 1911.


Využití odložených nepotřebných pneumatik.

S rozvojem motorových vozidel, který hlavně v poslední době nabývá potěšitelného rozsahu, vystupuje do popředí důležitá otázka, jak zmenšiti udržovací kapitál pneumatik, jejímž řešením se zabývá mnoho povolaných odborníků.

Také se již objevily četné chránící obaly na pneumatiky z nejrůznějších materiálií, kov nevyjímajíc. Většina jich se však neosvědčila a zbývající zůstávají nepovšimnuty pro vysokou cenu, těžkopádnost, pro škodlivé účinky na vzdušnice a pod.

Tyto nevýhody nemá nejnovější patentovaný vynález, jehož autorem jest p. A. Breník, Libeň, Poděbradova 895. Zde jest použito jako chránícího obalu staré, opotřebované pneumatiky, jíž nelze již samostatně použiti a kterých mívá každý majitel automobilu i motocyklu zásobu.

Aby bylo lze jich upotřebiti, použije se upínacího patentovaného zařízení ve vedlejším obrázku znázorněného, jehož princip jest velmi jednoduchý a účelný.

Obal chránící skládá se ze dvou postranních kruhů a a 9 nebo 12 párů sponek b se stahovacími šrouby; počet sponek řídí se průměrem kola.

Před použitím opatří se starý obal C na obvodě ohybů (rýh) výřezy c pro sponky b. Pak se obal C mezi dvěma výřezy a v nej poškozenějším místě přeřízne napříč, aby se mohl lehce a rychle na kolo montovati.

Je-li úprava tato hotova, navlékne se obal na pneumatiku B, přiloží se oba kruhy a se stran a při nepatrně napuštěné vzdušnici A nasazují se postupně sponky b, načež se stejnoměrně a pevně sešroubují.

Pak nahustí se vzdušnice zúplna, čímž vznikne mezi pneumatikou chráněnou a obalem takové tření, že se zabrání sklouznutí obalu a tím ovšem i každému poškození chráněné pneumatiky. Vzdušnice chrání se tím též vydatněji před nahodilými poruchami proražením o špičaté předměty.

Zajímavé jsou zkoušky s těmito chránícími obaly konané, jež jsou vesměs uspokojivé. Tak na př. bylo použito za chránící obal hnacího kola motocyklu odloženého pláště, který měl dvě trhliny 5x2,5 cm a 4x3 cm, a bylo ujeto 1100 km v horských cestách a při normálním zatížení vozidla, aniž bylo zpozorováno sebe menší opotřebení pneumatiky B v nechráněných místech (v místech trhlin chránícího obalu C).

Plášť chráněný byl známky druhotřídní a silně opotřebený.

Z uvedeného jest patrno, že touto konstrukcí je dosaženo veliké úspory na pneumatikách a nijak není přeháněno, udává-li se, že je mnohem větší, než u nejpoužívanějších chránidel.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1911, autor neuveden.



datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
24. června 2019


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.




Fotoarchiv





Debata k článku Jak pomocí starých pneumatik prodloužit životnost nového obutí na motorkách i autech


Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

Pokud chcete náš obsah převzít nebo máte zájem u nás zveřejnit svůj PR článek, tak nás prosím kontaktujte.

© 2011 - 2019 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.



Naše další projekty: