Využití odložených nepotřebných pneumatik.
S rozvojem motorových vozidel, který hlavně v poslední době nabývá potěšitelného rozsahu, vystupuje do popředí důležitá otázka, jak zmenšiti udržovací kapitál pneumatik, jejímž řešením se zabývá mnoho povolaných odborníků.
Také se již objevily četné chránící obaly na pneumatiky z nejrůznějších materiálií, kov nevyjímajíc. Většina jich se však neosvědčila a zbývající zůstávají nepovšimnuty pro vysokou cenu, těžkopádnost, pro škodlivé účinky na vzdušnice a pod.
Tyto nevýhody nemá nejnovější patentovaný vynález, jehož autorem jest p. A. Breník, Libeň, Poděbradova 895. Zde jest použito jako chránícího obalu staré, opotřebované pneumatiky, jíž nelze již samostatně použiti a kterých mívá každý majitel automobilu i motocyklu zásobu.
Aby bylo lze jich upotřebiti, použije se upínacího patentovaného zařízení ve vedlejším obrázku znázorněného, jehož princip jest velmi jednoduchý a účelný.
Obal chránící skládá se ze dvou postranních kruhů a a 9 nebo 12 párů sponek b se stahovacími šrouby; počet sponek řídí se průměrem kola.
Před použitím opatří se starý obal C na obvodě ohybů (rýh) výřezy c pro sponky b. Pak se obal C mezi dvěma výřezy a v nej poškozenějším místě přeřízne napříč, aby se mohl lehce a rychle na kolo montovati.
Je-li úprava tato hotova, navlékne se obal na pneumatiku B, přiloží se oba kruhy a se stran a při nepatrně napuštěné vzdušnici A nasazují se postupně sponky b, načež se stejnoměrně a pevně sešroubují.
Pak nahustí se vzdušnice zúplna, čímž vznikne mezi pneumatikou chráněnou a obalem takové tření, že se zabrání sklouznutí obalu a tím ovšem i každému poškození chráněné pneumatiky. Vzdušnice chrání se tím též vydatněji před nahodilými poruchami proražením o špičaté předměty.
Zajímavé jsou zkoušky s těmito chránícími obaly konané, jež jsou vesměs uspokojivé. Tak na př. bylo použito za chránící obal hnacího kola motocyklu odloženého pláště, který měl dvě trhliny 5x2,5 cm a 4x3 cm, a bylo ujeto 1100 km v horských cestách a při normálním zatížení vozidla, aniž bylo zpozorováno sebe menší opotřebení pneumatiky B v nechráněných místech (v místech trhlin chránícího obalu C).
Plášť chráněný byl známky druhotřídní a silně opotřebený.
Z uvedeného jest patrno, že touto konstrukcí je dosaženo veliké úspory na pneumatikách a nijak není přeháněno, udává-li se, že je mnohem větší, než u nejpoužívanějších chránidel.
témata článku:
Diskuze k článku „Jak pomocí starých pneumatik prodloužit životnost nového obutí na motorkách i autech“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Zapomenutá historie elektromobilů | Jak v roce 1898 vypadala buducnost automobilů? | Jaké to bylo, když se v Praze poprvé objevil automobil? |
zobrazit více článků... |