Nový obchodní dům v Praze s rekordní výlohou

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Epocha 1904, autor —r.
Dobový článek z roku 1904 vám popíše, jaké problémy představovalo vybavit nový obchodní dům v pražské Vodičkově ulici ohromnou skleněnou výlohou.
Následující text pochází z roku 1904

Doprava skleněné tabule.

Rozvoj naší Prahy, která dnes rychlým tempem bere na se zevnějšek moderního velkoměsta, přináší s sebou četná nařízení a stavby veřejné i soukromé, o nichž se starým Pražanům ani nezdálo. Tak vznikla řada obchodních velkozávodů, které se svojí elegancí a komfortem — pokud to dovolují naše úzké poměry — staví důstojně po bok předním obchodním domům měst mnohem větších než je naše metropole.

Jednou z podobných pražských zajímavostí je konfekční obchodní dům p. J. Nováka ve Vodičkově ulici, právě dostavený na místě bývalého starobylého domu »U Štajgrů«. Nemíníme zde ovšem dělat reklamu jmenované — mimochodem řečeno ryze české — firmě, která jí přes mnohá obchodní očerňování se strany zdejších konkurrenčních firem německo-židovských nepotřebuje, a popisovat technická zařízení obchodních místností neb moderní architekturu budovy samé — ač by to byl předmět velmi zajímavý —, nýbrž předvedeme čtenářům svým pouze jeden zajímavý detail ze stavby samotné.

Jedná se nám dnes totiž o ohromné skleněné tabule výkladních skříní do ulice Vodičkovy, jichž doprava a umístění pro jich ohromnou velikost vyžadovala zcela zvláštních zařízení. Jest ovšem zřejmo, že drahé broušené tabule o rozměrech 5,22 X 3,88 m nelze transportovat tak jednoduchým spůsobem jako obyčejnou vyhlídkovou okenní tabulku.

Doprava skla ze sklárny, — kde zhotoveno tím způsobem, že sklovina vylita nejprve na drsnou plochu větších rozměrů než žádaná tabule a v síle as 15 mm, načež tabule broušena na sílu 10 mm a leštěna — dála se po dráze na zvláštním voze, kde tabule umístěna v šikmé poloze nad samými koly, neboť její šířka bezmála vyplňovala dovolený železniční profil. Vagon sám přesně vyvážen, a sklo, jež bylo za účelem dovozu uloženo do zvláštního silného rámu, umístěno na pružných podložkách, aby mu nevadily otřesy vlaku.

Pro transport skla z nádraží (Spol. státní dráhy v Hybernské ulici) musil být vyčkán suchý a bezvětrný den s ohledem na velikost skla, která by větru poskytovala přílišnou opěrnou plochu při pronášení jeho četně frekventovanými ulicemi. Z nádraží na místo určené neslo desku, která i s rámem a bednou vážila 1385 kg, čtrnáct mužů udržujíce ji přesně ve svislé poloze.

Neméně obtížná a nebezpečná procedura bylo ovšem i zarámování skleněných desek ve výkladní skříni; desky tyto dodala a provedla veškerou jich dopravu i montáž známá pražská firma Wolf a Štětka. Tabule těchto rozměrů jsou ve výkladech p. Novákových dvě a stály maličkost — každá přes 1500 K.

Netřeba ovšem podotýkat, že se nezvyklý průvod s tabulemi těmito po ulicích těšil hojné pozornosti obecenstva.


Původní zdroj historického článku:
Epocha 1904, autor —r.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
29. srpna 2017


Diskuze k článku „Nový obchodní dům v Praze s rekordní výlohou“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.