Jak se stavěl nejdelší český betonový most

rubrika: historické články / architektura a stavebnictví, původně vyšlo: Světozor 1909, autor neuveden.
Kde, jak a za kolik byl vystavěn ve své době nejdelší betonový most v Čechách? S tím vás seznámí historický článek z roku 1909.
Následující text pochází z roku 1909

Nejdelší betonový most v Čechách.

V okrese brandýském jsou ještě mnohé koutky zapadlé, odříznuté od celého kulturního světa.

Jsou tam posud dědiny svérázné, typicky české (na př. Byšičky u Lysé n. L. se svou kruhovitou návsí, do níž je vstup pouze ze dvou stran proti sobě). Najdete tam v dřevěných chalupách obyvatele, kteří jak živi nevzali novin do rukou a kteří neviděli nikdy na vlastní oči Prahy — ač mají pouze hodinu do Lysé n. L., odkudž do našeho hlavního města je drahou zase jen asi hodina.

V jednom z takových zapadlých koutků, v obci Sojovicích konala se v neděli slavnost, významná pro celý kraj. Byl tam slavnostně otevřen nový betonový most přes Jizeru, umožňující důležité spojení několika obci a ulehčující cestu ku Praze. V těch místech stávaly už v dávných dobách dva mosty, avšak tehdejší vrchnost vymohla jejich stržení, aby jí nikdo neplašil — zvěř.

Proto tamější obce, které leží právě na cípu země mezi Labem a Jizerou, sevřené se dvou stran řekami, mohly používati buď přívozu, nebo v suchých letech voliti veliké okliky. Otázka stavby nového mostu u Sojovic stala se aktuelní, když r. 1908 započato s regulací Jizery a řečiště rozšířeno tak, že přívoz stal se illusorním.

Nabídla se tedy firma „Hollmann a spol.“ prováděti regulaci Jizery, že Sojovicům vystaví most za 45.000 K. Různými změnami však vzrostl rozpočet na 106.000 K, tak že chudá obec převzala velké břemeno a zasluhuje za svoji obětavost skutečného uznáni. Něco uhradí se subvencemi, něco mýtem, jež bude na mostě vybíráno.

Nový most je 78 m dlouhý, má pět pilířů, dva pobřežní, tři návodní a zhotoven celý ze železobetonu. Jen pilíře proti proudu jsou obloženy kvádry. Architektura je jednoduchá, ale vkusná. Veškeré plány vypracoval inž. p. Vávra, konstruktor fy. „Hollmann a spol.“, architektonicky jej ozdobil prof. O. Sander. Se stavbou započato letos 15. dubna a skončena 2. pros.

Doufejme, že nový most a otevřená jím nová komunikace přinese celému kraji nové požehnání.


poznámka redakce Bejvávalo.cz:
Původní betonový most u Sojovic sloužil více než století a v roce 2018 byl nahrazen novým. Pro srovnání, cena nového mostu byla téměř 160 milionů korun.


Původní zdroj historického článku:
Světozor 1909, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
5. dubna 2019


Diskuze k článku „Jak se stavěl nejdelší český betonový most“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.