Automobilové závody Targa-Florio a Coppa-Florio

rubrika: historické články / automobily a motocykly, původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1924, autor lnž. Hš.
Výsledky legendárních automobilových závodů Targa-Florio a Coppa-Florio z roku 1924. Na stejné trati se tehdy spolu utkaly závodní vozy s velmi rozdílným objemem motoru. Zajímá vás, zda tehdy platilo známé pořekadlo 'objem ničím nenahradíš', nebo naopak zvítězil i dnes aktuální downsizing motorů?
Následující text pochází z roku 1924

Letošní závody Targa- a Coppa-Florio

Mezinárodní automobilový průmysl jest bohatý na veliké klasické závody, z nichž však mnohé časem pomalu zanikají, takže zbývají jen některé nejdůležitější podniky, jako na př. francouzská Grand Prix a italské Targa-a Coppa-Florio, které jsou až dodnes významným kolbištěm evropského automobilismu. Letošní italské závody, odbývané na Sicílii v dubnu, přinesly velmi zajímavé výsledky, mezi jiným skvělé vítězství vozu Mercedes s kompresorem.

Sicilský závod jest vlastně spojením dvou závodů, které se konají každoročně na velice hornaté okružní dráze u Palerma u Etny. Letos zúčastnilo se jízdy 16 italských vozů, 11 německých, 7 francouzských a 3 rakouské. Výsledky obou závodů podávají přehledně tyto tabulky:


Výsledky závodů Targa-Florio.

4 okruhy, tvořící celkem 432 km.

Pořadové
číslo
ZnačkaObsah válců v lDoby jízdy
hod. min. vteř.
1 .Mercedes (něm.)1*896 : 32 : 37
2.Alfa Romeo (ital.)3*56 : 41 : 04
3.Peugeot (franc.)3*86 : 42 : 30
4.Fiat (ital.)1*56 : 46 : 34
5.Alfa Romeo (ital.)3*06 : 46 : 51
6.Hispano Suiza (franc.)7*06 : 47 : 01
7.Steyr (rak.)4*476 : 52 : 44
8.Peugeot (franc.)3*86 : 52 : 45
9.Alfa Romeo (ital.)3*06 : 55 : 58
10.Mercedes (něm.)1*897 : 07 : 18
11.Steyr (rak.)4*477 : 10 : 55
12.Diatto (ital.)3*07:11 : 03
13.Peugeot (franc.)3*87 : 13 : 45
14.Steiger (něm.)3*07 : 26 : 56
15.Mercedes (něm.)1*897 : 33 : 19
16.Aga (něm.)1*497 : 40 : 48
17.Amilcar (ital.)1*17 : 59 : 07


Výsledky závodu Coppa-Florio.

5 okruhů, celkem 540 km.

Pořadové
číslo
ZnačkaObsah válců v lDoby jízdy
hod. min. vteř.
1.Mercedes1*898 : 17 : 13
2.Alfa Romeo3*58 : 26 : 03
3.Alfa Romeo3*08 : 29 : 21
4.Peugeot3*88 : 30 : 11
5.Hispano Suiza7*08 : 36 : 18
6.Steyr4*478 : 36 : 23
7.Peugeot3*88 : 39 : 40
8.Alfa Romeo3*08 : 39 : 44
9.Mercedes1*899 : 00 : 16
10.Steyr4*479 : 03 : 06
11.Diatto3*09 : 04 : 02
12.Peugeot3*89 : 07 : 55
13.Mercedes1*899 : 30 : 29
14.Aga1*499 : 36 : 20
15.Amilcar1*110 : 00 : 51
16.Aga1*4910 : 01 : 10
17.Itala2*910 : 01 : 20

Při porovnávání těchto výsledků jest velice zajímavý poměr obsahu válců a doby jízdy, k projetí dráhy spotřebované. Obsah válců automobilových motorů se během doby a neustálým vývojem nepřetržitě zmenšuje. Tak na př. na stejné- dráze u Taunusu, která byla roku 1907 jeta s motory osmilitrovými, byly roku 1924 připuštěny vozy s nejvyšším obsahem jen 1*5 litru.

U takových závodů, které předepisovaly určitý obsah válců, přišlo se tedy ve snaze, aby se co nejvíce zvýšila výkonnost motoru, k tomu, že se válce neplnily jako až doposud výbušnou směsí o atmosférickém tlaku, nýbrž směsí, která byla kompresorem předem stlačena. Prvé tyto motory, t.zv. kompresorové, byly stavěny nejprvé za války k účelům leteckým, aby se jimi nahradily výkonnostní ztráty ve vysokých vzdušních výškách, pocházející z klesajícího tlaku vzduchu. Později bylo těchto motorů použito u automobilů, kde je zavedla známá továrna Mercedes a po ní i některé jiné. K otázce kompresorových motorů se co nejdříve vrátíme v delším článku.

Ve výsledcích závodu Targa Florio jest pozoruhodný výkon vozu Fiat, který se s nejmenším obsahem a bez kompresoru umístil čestně na 4. místě proti vozům s několikanásobným obsahem válců.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1924, autor lnž. Hš.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
7. srpna 2017


Diskuze k článku „Automobilové závody Targa-Florio a Coppa-Florio“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.