Bejvávalo.cz

nejnavštěvovanější český server věnovaný historii

Automobilové závody Targa-Florio a Coppa-Florio

původně vyšlo: Vynálezy a pokroky 1924, autor lnž. Hš.
Výsledky legendárních automobilových závodů Targa-Florio a Coppa-Florio z roku 1924. Na stejné trati se tehdy spolu utkaly závodní vozy s velmi rozdílným objemem motoru. Zajímá vás, zda tehdy platilo známé pořekadlo 'objem ničím nenahradíš', nebo naopak zvítězil i dnes aktuální downsizing motorů?


Letošní závody Targa- a Coppa-Florio

Mezinárodní automobilový průmysl jest bohatý na veliké klasické závody, z nichž však mnohé časem pomalu zanikají, takže zbývají jen některé nejdůležitější podniky, jako na př. francouzská Grand Prix a italské Targa-a Coppa-Florio, které jsou až dodnes významným kolbištěm evropského automobilismu. Letošní italské závody, odbývané na Sicílii v dubnu, přinesly velmi zajímavé výsledky, mezi jiným skvělé vítězství vozu Mercedes s kompresorem.

Sicilský závod jest vlastně spojením dvou závodů, které se konají každoročně na velice hornaté okružní dráze u Palerma u Etny. Letos zúčastnilo se jízdy 16 italských vozů, 11 německých, 7 francouzských a 3 rakouské. Výsledky obou závodů podávají přehledně tyto tabulky:


Výsledky závodů Targa-Florio.

4 okruhy, tvořící celkem 432 km.

Pořadové
číslo
ZnačkaObsah válců v lDoby jízdy
hod. min. vteř.
1 .Mercedes (něm.)1*896 : 32 : 37
2.Alfa Romeo (ital.)3*56 : 41 : 04
3.Peugeot (franc.)3*86 : 42 : 30
4.Fiat (ital.)1*56 : 46 : 34
5.Alfa Romeo (ital.)3*06 : 46 : 51
6.Hispano Suiza (franc.)7*06 : 47 : 01
7.Steyr (rak.)4*476 : 52 : 44
8.Peugeot (franc.)3*86 : 52 : 45
9.Alfa Romeo (ital.)3*06 : 55 : 58
10.Mercedes (něm.)1*897 : 07 : 18
11.Steyr (rak.)4*477 : 10 : 55
12.Diatto (ital.)3*07:11 : 03
13.Peugeot (franc.)3*87 : 13 : 45
14.Steiger (něm.)3*07 : 26 : 56
15.Mercedes (něm.)1*897 : 33 : 19
16.Aga (něm.)1*497 : 40 : 48
17.Amilcar (ital.)1*17 : 59 : 07


Výsledky závodu Coppa-Florio.

5 okruhů, celkem 540 km.

Pořadové
číslo
ZnačkaObsah válců v lDoby jízdy
hod. min. vteř.
1.Mercedes1*898 : 17 : 13
2.Alfa Romeo3*58 : 26 : 03
3.Alfa Romeo3*08 : 29 : 21
4.Peugeot3*88 : 30 : 11
5.Hispano Suiza7*08 : 36 : 18
6.Steyr4*478 : 36 : 23
7.Peugeot3*88 : 39 : 40
8.Alfa Romeo3*08 : 39 : 44
9.Mercedes1*899 : 00 : 16
10.Steyr4*479 : 03 : 06
11.Diatto3*09 : 04 : 02
12.Peugeot3*89 : 07 : 55
13.Mercedes1*899 : 30 : 29
14.Aga1*499 : 36 : 20
15.Amilcar1*110 : 00 : 51
16.Aga1*4910 : 01 : 10
17.Itala2*910 : 01 : 20

Při porovnávání těchto výsledků jest velice zajímavý poměr obsahu válců a doby jízdy, k projetí dráhy spotřebované. Obsah válců automobilových motorů se během doby a neustálým vývojem nepřetržitě zmenšuje. Tak na př. na stejné- dráze u Taunusu, která byla roku 1907 jeta s motory osmilitrovými, byly roku 1924 připuštěny vozy s nejvyšším obsahem jen 1*5 litru.

U takových závodů, které předepisovaly určitý obsah válců, přišlo se tedy ve snaze, aby se co nejvíce zvýšila výkonnost motoru, k tomu, že se válce neplnily jako až doposud výbušnou směsí o atmosférickém tlaku, nýbrž směsí, která byla kompresorem předem stlačena. Prvé tyto motory, t.zv. kompresorové, byly stavěny nejprvé za války k účelům leteckým, aby se jimi nahradily výkonnostní ztráty ve vysokých vzdušních výškách, pocházející z klesajícího tlaku vzduchu. Později bylo těchto motorů použito u automobilů, kde je zavedla známá továrna Mercedes a po ní i některé jiné. K otázce kompresorových motorů se co nejdříve vrátíme v delším článku.

Ve výsledcích závodu Targa Florio jest pozoruhodný výkon vozu Fiat, který se s nejmenším obsahem a bez kompresoru umístil čestně na 4. místě proti vozům s několikanásobným obsahem válců.


Původní zdroj historického článku:
Vynálezy a pokroky 1924, autor lnž. Hš.




datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
7. srpna 2017


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!
Nabízíme Vám také možnost zveřejnění reklamního článku, kterým můžete oslovit tisíce našich čtenářů.




Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozováný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.