Bejvávalo.cz
nejnavštěvovanější český server věnovaný historii
Zapomenuté zařízení, které chránilo vlaky před vykolejením
původně vyšlo: Epocha 1906, autor —a.
Vykolejení vlaku je vážná nehoda, který může vést k velkých ztrátám na majetku i životech. Proto se tomu již první vlakoví konstruktéři snažili zabránit. Jedno ze zajímavých řešení vám popíše článek z roku 1906.
Přístroj zamezující vysmeknutí vagonů s kolejí sestrojil nedávno německý vlakový průvodčí Gericke.
Je to jednoduchá traversa a zavěšená zcela nízko nad kolejemi před koly železničního vozu a opatřená dvěma silnými nosy d ve vzdálenosti as poloviční než je rozchod kolejnic.
Stane-li se, že se kola vagonu pro jakoukoli příčinu sesmeknou s kolejí, dosedne traversa na koleje a zamezí tak, aby vůz nesjel úplně, neboť pak vůz sedí na kolejích prostřednictvím této traversy, která současně začne brzdit, kdežto kola jeho jsou ve vzduchu, níže sic než povrch kolejí, ale výše než země.
Zmíněné nosy pak zabraňují, aby se traversa i s vozem nesmekla s kolejí. Vynález Gericke-ův byl vyzkoušen německými železničními a vojenskými úřady, při čemž se úplně osvědčil.
Pokusný vůz opatřený tímto přístrojem byl při hodinové rychlosti 60 km vysunut z kolejí tím, že zaveden na kolej s přerušenými kolejnicemi; při tom nebyl nijak poškozen a po projetí dalších 50 m se zastavil.
Výhodou Gericke-ova přístroje je, že jím není vysmeknutý vagon zaražen okamžitě, nýbrž pozvolna zabrzděn; také uvedení sesmeknutého vozu do správné polohy je tu pak možno za 3 min., neboť vůz může býti zcela jednoduše vytažen lokomotivou za použití krátké kolejnice zvláštního tvaru, která se pod něj podloží.
Připojené obrázky nám podávají dostatečný názor o tomto zajímavém vynálezu.
Původní zdroj historického článku:
Epocha 1906, autor —a.
18. října 2019
Diskuze k článku „Zapomenuté zařízení, které chránilo vlaky před vykolejením“
Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!